Hockeytown Blog dosiahol svoj cieľ. Čo ďalej?

Hockeytown Blog, jeden z kľúčových projektov môjho pracovného portfólia, dosiahol v lete 2018 svoj dlhoročný cieľ. Akými zmenami v ostatnom období prešiel, prečo je dnes iný ako kedysi a čo ho ešte čaká?

Ako na týchto stránkach už odznelo, projekt Hockeytown Blog dosiahol svoj dlhoročný hlavný cieľ. Stalo sa tak po tom, čo ho v sobotu 30. júna 2018 navštívil unikátny návštevník s poradovým číslom 100.000.

V posledných dvoch rokoch, ako bolo stále zjavnejšie, že Hockeytown Blog svoj dlhoročný cieľ splní, začal som ho postupne obmieňať a pretvárať, aby som ho mohol prezentovať ako súčasť môjho profesionálneho pracovného portfólia. Uvedomil som si, že ak mi má asistovať pri práci a prinášať mi nových klientov, musí byť iný ako rádové stránky a blogy - musí byť originálnejší, profesionálnejší a lepší.

Z týchto dôvodov Hockeytown Blog prešiel viacerými významnými zmenami, je iný ako predtým, pracuje inak ako rádové hokejové stránky a blogy, má nové priority a nové očakávania do budúcnosti.


Úvodná stránka blogu Hockeytown Blog (18.10.2018)


Jedinečný koncept


Keď som začínal s písaním o Detroit Red Wings, od začiatku som pracoval výhradne s informáciami z pôvodných severoamerických zdrojov. Nikdy ma nenapadlo inšpirovať sa postupmi slovenských a českých autorov a pracovať podobným štýlom ako oni. Písanie o NHL na Slovensku a v Česku je totiž špecifické tým, že je takmer výhradne založené na nepodloženom preberaní informácií od pôvodných autorov. Novinári v pravom slova zmysle, skutoční novinári píšuci o NHL v SR a ČR prakticky neexistujú. Sú to vlastne "prekladatelia". Bežne sa stáva, že nedokážu citovať pôvodné zdroje, pôvodné zdroje často ani nepoznajú, nepoznajú či nerešpektujú prácu profesionálnych fotografov a beat writerov ako skutočných pôvodcov každodenných informácií, získané informácie si nedokážu overovať, nedokážu určiť, či sú pravdivé alebo chybné, a neraz ich prekrútia do nedozerných rozmerov.

"Bežné" písanie o NHL, ako sa robí na Slovensku a v Česku, mi bolo vždy proti srsti. Aj preto - ako som na týchto stránkach už mnohokrát písal - ma nikdy nelákala kariéra novinára. Vedel som, že by som mohol skončiť ako "rádový prekladateľ", čo sa ráno zobudí a len bezducho a nepodložene prekladá to, čo nájde na internete. Alebo ako fanúšik či nadšenec, ktorý to robieva subjektívne, neprofesionálne, zadarmo, prakticky bezdôvodne. Rokmi som sa naučil, že rádové písanie o NHL na Slovensku a v Česku je presne takéto. Viem, že by som si nevážil sám seba a ani svoju prácu, ak by som písal tak, ako sa to u nás robí "bežne".

Hockeytown Blog pracuje inak. Články sú pretkané menami novinárov, skutočných pôvodcov informácií, názvami denníkov a serverov, menami fotografov, knihami a pod. Nie náhodou sú takmer výhradne severoamerické, čo len dokazuje fakt, že pravá žurnalistika o NHL v SR a ČR prakticky neexistuje a je len prispôsobovaná obmedzeným podmienkam, v akých by dobrý autor - skutočný autor - sotva túžil pracovať.

Pri písaní sa sústreďujem na to, aby som vedel prinášané informácie usporiadať, doložiť, dokázať a aby som ich použil čestne. Pri tom všetkom prioritne pracujem s jedinečnými faktami a skutočnosťami, snažím sa prinášať objektívnu pridanú hodnotu a odlíšiť objektívne fakty od subjektívnych názorov a pocitov. Snažím sa pritom uprednostňovať tie fakty a skutočnosti, ktoré predtým neboli publikované, alebo boli publikované v úzkej miere a zaslúžia si rozšírenie o podrobnosti alebo ďalšie nekonvenčné spracovanie.

Postupom rokov som vďaka tomuto prístupu získal viacero dôverných kontaktov medzi severoamerickými novinármi i v štruktúrach samotných Detroit Red Wings, vďaka čomu sa mi darí prinášať aj také informácie, ktoré už presahujú hranice internetu či iných zdrojov a ich pôvodnosť a správnosť sa často preukazuje až po čase.

Hockeytown Blog vďaka tomuto jedinečnému konceptu prináša aj také informácie, ktoré často nemožno nájsť nikde inde, ani v severoamerických zdrojoch. Prípadne dokáže prinášať také informácie, na ktoré iní autori zabudli, viac sa k nim nevracali, neprihliadali na ne, alebo ich nedokázali predať.


Jedinečný obsah


Jedinečný obsah blogu Hockeytown Blog je roztrieďovaný pod rôzne originálne rubriky. Niektoré kategórie a formy článkov vznikli špeciálne až na súčasnej novej adrese blogu.

K najvýznamnejším rubrikám na blogu patrí rubrika Z histórie. História je hlavnou oblasťou môjho záujmu o Detroit Red Wings; články z bohatej histórie organizácie tvoria približne polovicu všetkých zverejňovaných článkov blogu v kalendárnom roku. Práve v tomto smere sa vo veľkej miere prejavuje jedinečný koncept a prístup blogu, keďže blog sa sústreďuje na unikátne spracovávanie informácií o zaujímavých udalostiach, ktoré následne plánovite pripomína v konkrétnych dňoch kalendárneho roka vo forme výročí.

Pri písaní o histórii využívam vlastnú historickú databázu zaujímavých, známych a málo známych udalostí týkajúcich sa Detroit Red Wings a osobitne Slovákov a Čechov v drese Detroit Red Wings, pričom v domácich ani severoamerických médiách o týchto udalostiach často nepadla dostatočná alebo vôbec žiadna zmienka. Databázu tvorím a rozširujem už viac ako dvadsať rokov, pri jej formovaní mi pomohlo a pomáha viacero amerických a kanadských novinárov i niekoľko zamestnancov Detroit Red Wings. Databáza je tvorená tisíckami záznamov a neustále narastá. Jednotlivé záznamy na blogu postupne uverejňujem a rozpisujem.

Rubrika Odpovede prezentuje odpovede na vybrané otázky čitateľov za konkrétne časové obdobie. Aj táto rubrika sa vyznačuje tým, že sa opiera o objektívne fakty a nie subjektívne názory, čím si získala svoju popularitu. Patrí medzi najnavštevovanejšie - niektoré jej diely zaznamenali len v priebehu jedného dňa 1.500 až 2.000 a viac návštev.

Podobne originálnymi rubrikami sú rubriky Blog špeciál a Z Detroitu. Rubriky prezentujú informácie a zaujímavosti priamo z mesta Detroit a z verejnosti nedostupných dôverných zdrojov. Tieto rubriky oceňujú najmä fanúšikovia navštevujúci zápasy Detroit Red Wings osobne a náročnejší verní čitatelia.

Rubrika Griffins prináša jedinečné informácie o Grand Rapids Griffins, záložnom mužstve Detroit Red Wings v AHL. Žiadne iné médium v SR a ČR nepíše o Griffins tak často a tak podrobne ako Hockeytown Blog.

Od sezóny 2017/18 začali na blogu vychádzať aj články patriace pod novú rubriku Týždeň v skratke. Články patriace do tejto rubriky prinášajú základný štatistický servis, zaujímavosti a štandardné i jedinečné informácie z uplynulého týždňa Detroit Red Wings. Vychádzajú najmä počas dlhodobej sezóny NHL, od októbra do apríla, každú nedeľu alebo každý pondelok v závislosti od programu Detroit Red Wings. Rubrika sa stretáva s pozitívnou odozvou a patrí medzi najnavštevovanejšie - niektoré jej diely napočítali v deň zverejnenia bezmála 3.000 návštev. Rubrika sa vzhľadom na svoju popularitu vracia aj na sezónu 2018/19, tzn. že pobeží minimálne do apríla 2019.


Koniec komentárom


Hockeytown Blog vznikol 18. augusta 2009, do leta 2017 figuroval na serveri Blog.cz a od 1. januára 2011 bolo možné všetky články blogu na starej adrese komentovať. U článkov zverejnených do 1. januára 2011 bola možnosť komentovať vypnutá. U článkov vydaných od roku 2011 mali čitatelia možnosť vyjadriť sa formou komentáru po dobu jedného až dvoch mesiacov, pričom po uplynutí tejto doby bola možnosť komentovať uzamknutá s tým, že predtým napísané komentáre zostali pod článkami zobrazené.

Po prechode na novú adresu pod systémom Blogger bola možnosť komentovať články trvalo vypnutá. Komentovanie skončilo po bezmála ôsmich rokoch. Články blogu viac nebude možné komentovať.

Toto rozhodnutie som podrobne odôvodnil v samostatnom článku z mája 2018 s presvedčením, že kvalita si cestu nájde a ten, kto chce komentovaním budovať vzťah, ho vybuduje aj alternatívnou cestou.

Samozrejme, neznamená to, že by som sa o názory čitateľov nezaujímal. K obsahu blogu sa čitatelia môžu verejne vyjadrovať napríklad prostredníctvom sociálnej siete Facebook. Všetky ich komentáre pravidelne sledujem, poctivo odpovedám na ich otázky a ak sa ich nazhromaždí viacero, uverejňujem ich v sériách odpovedí na otázky čitateľov. Čitatelia si na tieto zmeny rýchlo zvykli, série odpovedí sú výborne navštevované a ukázalo sa, že je to efektívnejšie riešenie ako udržiavanie komentárov k jednotlivým článkom.


Žiadne reklamy


Éra blogu Hockeytown Blog na serveri Blog.cz bola spojená s veľkým predajom reklamy. V niekoľkých rokoch bol predaj reklamy tak veľký, že obstála ako jediný zdroj financovania blogu a popri tom ešte prinášala zisk. Na blogu sa zobrazovala nielen kontextová reklama, ale aj získaná reklama vo forme platených textových odkazov, grafických odkazov a PR článkov. Reklamu si najčastejšie platili domáce a zahraničné stávkové kancelárie, stránky o ľadovom hokeji a NHL a časopisy a stránky o športových stávkach.

Bol som si však vedomý toho, že éra na Blog.cz bola plná reklamy. Reklamy bolo na blogu niekedy toľko, že bola prekombinovaná, narúšala celkový dojem, alebo odbočovala od zamerania blogu.

Keď som sa neskôr usadil v pozícii ghostwritera, z blogu Hockeytown Blog sa stala dôležitá súčasť môjho pracovného portfólia a bolo nutné ho presunúť na novú adresu a pretvoriť tak, aby mi mohol pomáhať pri práci, predaj reklamy som už viac nepotreboval a preto som ho ukončil. Podobne ako u komentárov, aj v tomto ohľade išlo o konečné rozhodnutie: reklama na súčasnej adrese viac zobrazovaná nebude.

Hockeytown Blog je dnes profesionálnym portfóliom s alternatívnym spôsobom financovania. V porovnaní s érou na serveri Blog.cz ma teší, že blog na súčasnej adrese viac nemusí zverejňovať žiadnu reklamu a nie je na ňu odkázaný, čo sa stretáva s pozitívnym ohlasom čitateľov a návštevníkov.


Veľké zmeny na Facebooku


Krátko po presťahovaní blogu na súčasnú adresu sa zmenil názov stránky, ktorá ho podporovala na sociálnej sieti Facebook. Stránka Detroit Red Wings CZ & SK, existujúca od septembra 2011, zmenila svoj názov na Hockeytown Blog a zmenila sa z komunitnej stránky na profil reprezentujúci konkrétnu webovú stránku - konkrétny blog. Túto významnú zmenu som plánoval a pripravoval dlhodobo.

So zmenou názvu sa výrazne zmenil aj spôsob, akým stránka na Facebooku vystupovala. Dokým bola stránka ešte komunitná, vyznačovala sa výraznou aktivitou, ktorá nie vždy súvisela so samotným blogom. Od októbra 2014 do 25. decembra 2017, teda po dobu viac ako troch rokov stránka zverejňovala minimálne dva príspevky denne a v tomto tempe ani raz nepoľavila. Od Vianoc 2017 táto dlhočizná fazóna definitívne skončila a stránka na Facebooku začala vo väčšej miere uprednostňovať príspevky prezentujúce obsah blogu. Aktivita profilu na Facebooku sa postupne znížila: kým do decembra 2017 stránka zverejňovala zhruba 15 až 20 príspevkov týždenne, dnes sa stáva, že takúto porciu príspevkov zverejní za jeden mesiac. Zatiaľ čo v minulosti tvorili príspevky propagujúce obsah blogu len 10 až 15 % všetkých príspevkov, od decembra 2017 tvoria približne 40 až 50 a viac % príspevkov.

K zníženiu aktivity na Facebooku a uprednostňovaniu príspevkov súvisiacich s obsahom blogu som sa odhodlal aj vzhľadom na výrazné zmeny, ktoré prirodzene prebiehajú na tejto sociálnej sieti, ako sú preferencia kvalitného a propagovaného obsahu a najmä neustále sa znižujúci organický dosah príspevkov. Znižujúci sa dosah príspevkov je najvýznamnejším trendom, ktorému sa treba prispôsobovať. Výskumy medzi americkými stránkami s miliónom a viac fanúšikov z augusta tohto roka odhalili, že ich organický dosah má hodnotu iba 2,27 % (u blogu Hockeytown Blog je to v súčasnosti 8 až 15 %). Prezentácia na Facebooku bola preto upravená tak, aby sa týmto významným zmenám prispôsobila, aby zostala zmysluplná, prinášala benefity a čo najviac pomáhala samotnému blogu.

Výsledky sa dostavali okamžite a dostavujú sa dodnes. Uprednostňovanie príspevkov s obsahom blogu významne zvýšilo návštevnosť, hoci komunitná aktivita v podobe "lajkov" sa znížila. Stránka jednoducho vymenila dovtedajšie menej významné "lajky" za hodnotnejšie prekliknutia na samotný blog. Začala venovať menej pozornosti trendovým užívateľom sociálnych sietí a viac sa začala zaujímať o pravidelných čitateľov a návštevníkov.

Ukázalo sa a naďalej sa ukazuje, že dobrá kondícia stránky na Facebooku nemusí byť spojená s výraznou aktivitou, pretože organický dosah príspevkov Facebook neustále znižuje a bude ho znižovať aj v budúcnosti, pričom stránky môžu proti tomuto trendu bojovať zadarmo iba zvyšovaním počtu svojich fanúšikov. Ani táto cesta však nie je pre Hockeytown Blog smerodajná, pretože dlhodobo prioritne pracuje s už existujúcimi fanúšikmi.

Viem, že niektorým pôvodným nasledovníkom stránky Detroit Red Wings CZ & SK sa tieto zásadné zmeny nepáčili a neprijali ich, no v konečnom dôsledku priniesli očakávané výsledky. Keď sa profil na Facebooku zmenil z komunitnej stránky na web, "lajky" a statusy, ktoré priamo nesúviseli s obsahom blogu, sa bleskovo stali druhoradými oproti prekliknutiam na blog a statusom propagujúcim obsah blogu.

Čo sa oproti minulosti nezmenilo a do budúcnosti sa ani nezmení, to je využívanie platenej reklamy na Facebooku. Hockeytown Blog začal využívať platenú reklamu na sociálnej sieti Facebook v apríli 2014. Do dnešného dňa vytvoril na Facebooku 276 reklamných kampaní za úhrnnú sumu 1.278,13 € (32.892 Kč). Na reklamné kampane na Facebooku ročne vynakladá okolo 270 až 350 € (6.949 až 9.008 Kč). Kampane sú financované z generovaných príjmov. Na pôvodnej adrese na Blog.cz generovali príjmy reklamy, na novej adrese sú to už financie získavané vďaka štatútu profesionálneho pracovného portfólia.

Reklamné kampane na Facebooku sa podľa možností zobrazujú aj v prídavných službách typu Facebook Marketplace, Facebook Stories, Facebook Messenger, Audience Network a na sociálnej sieti Instagram. Mnohokrát na ne možno iba kliknúť a prekliknúť sa priamo na blog; v niektorých týchto službách sa propagované príspevky nedajú "lajknúť" ani zdieľať, čo takisto vysvetľuje nižší počet "lajknutí" oproti minulosti. Niektoré vybrané platené príspevky sa dokonca zobrazujú iba na Instagrame, bez plateného dosahu na Facebooku - sú doslova určené pre inú sociálnu sieť.


Stále je čo ponúknuť


Ako je vidieť, Hockeytown Blog prešiel v ostatnom období viacerými výraznými zmenami. Tieto zmeny v konečnom dôsledku zlepšili jeho kondíciu a v súčasnosti púta väčší záujem ako kedykoľvek predtým. Napríklad už teraz je isté, že za kalendárny rok 2018 priláka najväčší počet jedinečných návštevníkov vo svojej histórii.

Hockeytown Blog budúci rok oslávi desať rokov svojej existencie. Jeho obmena v posledných dvoch rokoch, premena na profesionálne portfólio a významné zvýšenie návštevnosti oproti prvým piatim až šiestim rokom jeho existencie sú indikáciou, že stále má čo ponúknuť aj po dosiahnutí svojho dlhoročného cieľa. Minimálne to, že svoj pôvodný hlavný cieľ sa pokúsi ešte prekonať v podstatne kratšom čase.


Viac o blogu Hockeytown Blog:

Martin Užák | 18.10.2018