Preberanie obsahu na internete patrí k bežnej činnosti mnohých slovenských webov. Skupina webov s najväčšou návštevnosťou sa preto rozhodla zaviesť vlastný kódex. Tým však tento problém nekončí.
Predstavte si skupinu so spoločným záujmom,
ktorý sa opiera o prívetivú legislatívu, takže mnohí členovia skupiny
napĺňajú svoj záujem tak, ako sa im to hodí. Najsilnejším členom tejto
skupiny ale jedného dňa dôjde trpezlivosť a rozhodnú sa, že si vymyslia
svoje vlastné pravidlá, podľa ktorých sa budú pri napĺňaní záujmov
riadiť, čím sa odčlenia od ostatných členov skupiny. Najsilnejší
členovia sa od ostatných odčlenia, aby zlepšili svoje možnosti, ako
serióznejšie napĺňať svoj spoločný záujem; a možno aj preto, aby
ostatným členom skupiny ukázali, ako by mali pracovať, aby pracovali
lepšie. Najsilnejší členovia ale nemajú moc ani reálne schopnosti na to,
aby zmenili podmienky pre všetkých členov skupiny, takže ich vlastné
pravidlá sa môžu javiť ako diskutabilné.
Áno, aj takto možno vnímať slovenský kódex preberania obsahu na internete.
Kódex
je to síce rozumný a potrebný, ba popravde sa možno pýtať, prečo trvalo
tak dlho, aby sa na Slovensku zaviedol. Na druhú stranu ale možno
poukázať aj na jeho viacero slabých stránok.
O čo vlastne ide
Kódex
preberania obsahu na internete vstúpil na Slovensku do platnosti dňa 1.
apríla 2015, aby zaviedol regulačné pravidlá na trhu internetových
portálov a spravodajských serverov s cieľom zvýšiť ochranu práv
pôvodných autorov a zjednotiť označovanie obsahu, ktorý bol prevzatý z
iných zdrojov. Kódex pochádza z dielne združenia Interactive Advertising
Bureau Slovakia, ktoré bolo v minulosti známe ako Asociácia
internetových médií, a je v mnohom podobný etickému kódexu, ktorý bol
pred niekoľkými rokmi prijatý v Českej republike.
Kódex
rieši mnohé otázky preberania obsahu na internete, od využívania
cudzieho obsahu cez uvádzanie zdrojov a hypertextových odkazov až po
nakladanie so záznamami vo forme zvuku alebo obrazu, nakladanie s
obsahom vydaným tlačovými agentúrami a prístup k webovým stránkam, ktoré
sa správajú ako agregátory.
Kódex
uvádza, že pri využití cudzieho obsahu je potrebné uvádzať zdroj, na
ktorý treba uviesť odkaz. Odkaz pritom musí byť uvedený na konkrétny
prevzatý článok a nie na domovskú stránku servera, z ktorého článok
pochádza. Portály, ktoré sa kódexu pridržiavajú, môžu citovať
spravodajský servis tlačových agentúr iba v prípade, že s ňou majú
uzatvorenú zmluvu. Fotografie, obrázky a videá môžu využívať iba so
súhlasom ich pôvodcu (tzn. nepostačí im ani uvedenie zdroja). Stránky
pôsobiace ako agregátory sa môžu venovať preberaniu cudzieho obsahu iba
vtedy, ak jednoznačne navedú svojich čitateľov k tomu, aby navštívili
web, z ktorého bol obsah prevzatý.
Prijatý
kódex je v súčasnosti v tzv. edukačnej fáze, ktorá potrvá do 30. júna
2015. V tejto fáze sa predpokladá, že sa objavia oblasti, ktoré bude
treba zlepšiť. Kódex platí iba pre členov IAB Slovakia a médiá zapojené
do oficiálneho auditu návštevnosti slovenských webov AIMmonitor. Dáta z
AIMmonitor slúžia zapojeným serverom a inzerentom pri nákupe, plánovaní a
vyhodnocovaní reklamy. Stránky, ktoré by kódex preberania obsahu na
internete porušovali, môžu byť postihnuté vyradením z merania
návštevnosti cez AIMmonitor.
Mnohé pozitíva
Slovenský kódex preberania obsahu na internete môže byť prínosný v mnohých ohľadoch.
Hlavné
pozitívum sa skrýva v tom, že kódex sa venuje dlhodobo neriešenej
problematike korektného preberania cudzieho obsahu, čím bojuje proti
stránkam, ktoré systematicky profitujú z cudzieho obsahu.
Tento
kódex nenapáda slobodu užívateľov na internete, ako to od prvých správ o
jeho príprave a po jeho prijatí mylne predpokladala menej informovaná
verejnosť, ktorá - ako vieme - bežne preberá cudzí obsah, sťahuje cudzie
fotografie a cudzie videá, a neláme si hlavu nad dodržiavaním
autorského zákona a etiky citovania.
Kódex
je prísľubom, že sa zníži počet alebo význam stránok, ktoré preberajú
cudzí obsah bez uvedenia zdroja, ba dokonca ho vydávajú za svoj vlastný,
čím si na internete neoprávnene získavajú veľkú pozornosť.
Kódex
by mohol niektorých vydavateľov naučiť, ako majú uvádzať zdroje
fotografií alebo obrázkov. Verte či nie, aj medzi veľkými slovenskými
webmi sa nájdu také, ktoré za zdroj fotografie nepokladajú autora, ako sa to robiť má, ale napr. sociálnu sieť, na ktorej fotografiu našli, alebo všeobecne internet.
Podobné
je to i v prístupe k videám, ktoré si niektoré veľké slovenské servery
bez okolkov sťahujú z cudzích stránok a vkladajú ich do vlastných
prehrávačov, čím ich vlastne vydávajú za svoje vlastné. A čo je ešte
nekalejšie, do týchto neprávom stiahnutých videí neraz vkladajú svoju
vlastnú reklamu.
Aké sú negatíva
Kódex preberania obsahu na internete má mimo svojich pozitív aj viaceré negatíva.
Za
najväčšie negatívum tohto kódexu možno považovať, že sa ním musia
riadiť iba zapojení vydavatelia. Týchto zapojených vydavateľov je sotva
niekoľko desiatok. Ostatné stránky, na ktoré sa tento kódex nevzťahuje,
môžu teda naďalej vykrádať cudzie weby a priam beztrestne porušovať
autorský zákon.
Diskutabilné
je aj zavedenie tzv. etickej komisie, ktorá má dohliadať na
dodržiavanie tohto kódexu. Členmi etickej komisie sú zástupcovia
serverov, ktoré sú zapojené do auditu AIMmonitor. Členovia etickej
komisie budú pri kontrolách rozhodovať a odporúčať v tajnosti, a ak sa
rozhodnú priniesť nejaké informácie aj verejne, budú v prvom rade iba
vzdelávať (inak povedané: samozvane odporúčať, ako pri preberaní
cudzieho obsahu postupovať). Je pritom veľmi zvláštne, že edukačné
odporúčania sa chystajú rozdávať práve zástupcovia veľkých médií, u
ktorých sa neraz stáva, že aj ony samé opakovane porušujú podmienky
preberania cudzieho obsahu.
Ďalším
negatívom môže byť pristupovanie k porušeniu tohto kódexu. Weby, ktoré
ho porušia, môžu byť vyradené z auditu AIMmonitor. To ale okrem iného
znamená, že budú vyradené z kľúčových zoznamov, ktoré sú na slovenskom
internetovom trhu rozhodujúce pre reklamné aktivity. Je teda na
uváženie, či zavedenie kódexu preberania obsahu na internete nie je v
prvom rade cestou, ako si najväčší internetoví hráči ustrážia svoje
reklamné možnosti a tieto zároveň vezmú tým, ktorí ich kódex porušia. To
tiež môže nasvedčovať tomu, že veľkým hráčom na trhu bude vyhovovať, ak
pochovajú každého agregátora, ktorý náhle ovládne štatistiky
návštevnosti a reklamné možnosti im na moment vezme. Samozrejme, bude
asi len otázkou času, kedy agregátory a iné stránky mimo kódexu nájdu
spôsob, ako sa pred portály spod auditu AIMmonitor dostať. Koniec
koncov, návštevnosť sa nemeria iba cez AIMmonitor, reklamy sa predávajú
aj inými cestami a dosah si možno vybudovať aj za pomoci sietí, na
ktorých je dohľad nad preberaním cudzieho obsahu na inej úrovni (napr.
sociálne siete).
Kontroverzné
sú aj stanovy hovoriace o tom, že weby pridŕžajúce sa tohto kódexu
nesmú v žiadnom rozsahu citovať tlačové agentúry, a ak to chcú urobiť,
musia s nimi mať podpísanú zmluvu. Kódex sa v tomto smere dokonca stavia
pred autorský zákon, v ktorom je všeobecne zaužívané citovanie v
únosnej miere. Prirodzene, autorský zákon je viac, takže krátke citácie
zo slovenských a svetových agentúr či iných zdrojov bude môcť využívať
hocaká stránka aj bez toho, či existuje alebo neexistuje nejaký kódex
preberania obsahu na internete.
Ako sa vyčleniť
Napadá
vás, že slovenský kódex preberania obsahu na internete je tu vlastne
iba pre veľké slovenské weby (nazývajú sa tiež ako "dôležité") a pre to,
aby si tieto weby lepšie podelili zisky z reklám?
Napáda
vás, že najlepšie je asi presadiť si svoje, založiť si vlastnú skupinu a
uchádzať sa o podiel na reklamnom trhu inou cestou, ktorá skutočne
existuje, aj keď kódex sa snaží vytvárať dojem, že je tomu inak?
A
napadá vás, čo sa asi stane, keď audit AIMmonitor jedného dňa prestane
byť jediným slovenským auditom, ktorý rešpektuje celý trh, ani
nehovoriac o tom, že už dávno existujú aj iné audity, pomocou ktorých
možno vierohodne merať návštevnosť a deklarovať tieto štatistiky
reklamným partnerom a inzerentom?
Ak vás to napadá, tento kódex určite vidíte ako diskutabilný.
Je
do istej miery napodiv, akým právom sa nejaké samozvané združenie
plánuje vyjadrovať k postupom, ktoré používa niekto iný, a tobôž vtedy,
keď jeho vlastní členovia sami vykrádajú zahraničné stránky, často
neuvádzajú žiadne zdroje, nimi prevzaté články sú plné rozličných
gramatických a štylistických chýb, na ktorých je badateľný nešikovný
preklad, a v konečnom dôsledku sa ešte spolčujú so stránkami, ktoré im
neukrojili kus koláča z predaja reklamy, pretože ak by to urobili, boli
by za to potrestané, aby im možnosti na reklamu viac nekradli.
Zavedenie
slovenského kódexu preberania obsahu na internete je presne tým
vyčleňovaním z väčšej skupiny z úvodu tohto článku. Priznám sa, že mne
osobne to trocha pripomína i problémy so zavádzaním elektronického
zdravotníctva v Českej republike, čomu som sa profesijne venoval v
minulosti pri príprave rozsiahlej štúdie.
V
skratke sa tam ukázalo, že celoplošné eHealth (elektronické
zdravotníctvo) na národnej úrovni sa v Čechách tak ľahko nepodarí
zaviesť, takže niektoré spoločnosti sa svojím prístupom odtrhli od
iných, vytvorili pracovné skupiny, zaviedli vlastné postupy, začali sa
ich držať a k ostatným spoločnostiam začali vzhliadať s vierou, že tieto
sa k nim časom pripoja a podpíšu im to, čo majú možnosť podpísať.
Takýto postup je síce úctyhodný, pretože nasvedčuje tomu, že existujú
rôzne autority, ktoré chcú s neblahým stavom v krajine niečo urobiť, a
tobôž keď vidia, že štát nerobí nič. Na druhú stranu ale stále platí, že
ide o nekoncepčné vyčleňovanie, ktoré má význam iba pre malú časť
organizácií, zatiaľ čo podmienky ostatných zostávajú také, aké boli
predtým.
Zavedenie
slovenského kódexu preberania obsahu na internete je tomuto príkladu z
oblasti českého elektronického zdravotníctva veľmi podobné, pretože
žiadny kódex nemôže mať taký dosah, aby dokázal zmeniť podmienky pre
všetky servery bez ohľadu na ich veľkosť, "dôležitosť" alebo mieru, akou
lákajú inzerentov. Takýto dosah môže mať iba jediné, a to je zákon.
Celoplošnú zmenu by teda priniesla iba výrazná revolúcia v autorskom
zákone, platná pre všetkých bez ohľadu na ich postavenie na trhu alebo
používané praktiky.
Ošetrenie
aplikácie autorského zákona na internete by v tomto smere znamenalo
oveľa viac, pretože kódex preberania obsahu na internete sa dotýka iba
veľkých mien na trhu, je priveľmi okato spojený s reklamnými aktivitami a
svojím vyčleňovaním sa vlastne sám pripravuje o možnosť mať
celospoločenský dopad.
Martin Užák | 14.05.2015
Martin Užák | 14.05.2015