Preberanie obsahu na internete patrí k bežnej činnosti mnohých slovenských webov. Skupina webov s najväčšou návštevnosťou sa preto rozhodla zaviesť vlastný kódex. Tým však tento problém nekončí.
  
  
  
  
Predstavte si skupinu so spoločným záujmom,
 ktorý sa opiera o prívetivú legislatívu, takže mnohí členovia skupiny 
napĺňajú svoj záujem tak, ako sa im to hodí. Najsilnejším členom tejto 
skupiny ale jedného dňa dôjde trpezlivosť a rozhodnú sa, že si vymyslia 
svoje vlastné pravidlá, podľa ktorých sa budú pri napĺňaní záujmov 
riadiť, čím sa odčlenia od ostatných členov skupiny. Najsilnejší 
členovia sa od ostatných odčlenia, aby zlepšili svoje možnosti, ako 
serióznejšie napĺňať svoj spoločný záujem; a možno aj preto, aby 
ostatným členom skupiny ukázali, ako by mali pracovať, aby pracovali 
lepšie. Najsilnejší členovia ale nemajú moc ani reálne schopnosti na to,
 aby zmenili podmienky pre všetkých členov skupiny, takže ich vlastné 
pravidlá sa môžu javiť ako diskutabilné.
Áno, aj takto možno vnímať slovenský kódex preberania obsahu na internete.
Kódex
 je to síce rozumný a potrebný, ba popravde sa možno pýtať, prečo trvalo
 tak dlho, aby sa na Slovensku zaviedol. Na druhú stranu ale možno 
poukázať aj na jeho viacero slabých stránok.
  
O čo vlastne ide
Kódex
 preberania obsahu na internete vstúpil na Slovensku do platnosti dňa 1.
 apríla 2015, aby zaviedol regulačné pravidlá na trhu internetových 
portálov a spravodajských serverov s cieľom zvýšiť ochranu práv 
pôvodných autorov a zjednotiť označovanie obsahu, ktorý bol prevzatý z 
iných zdrojov. Kódex pochádza z dielne združenia Interactive Advertising
 Bureau Slovakia, ktoré bolo v minulosti známe ako Asociácia 
internetových médií, a je v mnohom podobný etickému kódexu, ktorý bol 
pred niekoľkými rokmi prijatý v Českej republike.
Kódex
 rieši mnohé otázky preberania obsahu na internete, od využívania 
cudzieho obsahu cez uvádzanie zdrojov a hypertextových odkazov až po 
nakladanie so záznamami vo forme zvuku alebo obrazu, nakladanie s 
obsahom vydaným tlačovými agentúrami a prístup k webovým stránkam, ktoré
 sa správajú ako agregátory.
Kódex
 uvádza, že pri využití cudzieho obsahu je potrebné uvádzať zdroj, na 
ktorý treba uviesť odkaz. Odkaz pritom musí byť uvedený na konkrétny 
prevzatý článok a nie na domovskú stránku servera, z ktorého článok 
pochádza. Portály, ktoré sa kódexu pridržiavajú, môžu citovať 
spravodajský servis tlačových agentúr iba v prípade, že s ňou majú 
uzatvorenú zmluvu. Fotografie, obrázky a videá môžu využívať iba so 
súhlasom ich pôvodcu (tzn. nepostačí im ani uvedenie zdroja). Stránky 
pôsobiace ako agregátory sa môžu venovať preberaniu cudzieho obsahu iba 
vtedy, ak jednoznačne navedú svojich čitateľov k tomu, aby navštívili 
web, z ktorého bol obsah prevzatý.
Prijatý
 kódex je v súčasnosti v tzv. edukačnej fáze, ktorá potrvá do 30. júna 
2015. V tejto fáze sa predpokladá, že sa objavia oblasti, ktoré bude 
treba zlepšiť. Kódex platí iba pre členov IAB Slovakia a médiá zapojené 
do oficiálneho auditu návštevnosti slovenských webov AIMmonitor. Dáta z 
AIMmonitor slúžia zapojeným serverom a inzerentom pri nákupe, plánovaní a
 vyhodnocovaní reklamy. Stránky, ktoré by kódex preberania obsahu na 
internete porušovali, môžu byť postihnuté vyradením z merania 
návštevnosti cez AIMmonitor.
Mnohé pozitíva
Slovenský kódex preberania obsahu na internete môže byť prínosný v mnohých ohľadoch.
Hlavné
 pozitívum sa skrýva v tom, že kódex sa venuje dlhodobo neriešenej 
problematike korektného preberania cudzieho obsahu, čím bojuje proti 
stránkam, ktoré systematicky profitujú z cudzieho obsahu.
Tento
 kódex nenapáda slobodu užívateľov na internete, ako to od prvých správ o
 jeho príprave a po jeho prijatí mylne predpokladala menej informovaná 
verejnosť, ktorá - ako vieme - bežne preberá cudzí obsah, sťahuje cudzie
 fotografie a cudzie videá, a neláme si hlavu nad dodržiavaním 
autorského zákona a etiky citovania.
Kódex
 je prísľubom, že sa zníži počet alebo význam stránok, ktoré preberajú 
cudzí obsah bez uvedenia zdroja, ba dokonca ho vydávajú za svoj vlastný,
 čím si na internete neoprávnene získavajú veľkú pozornosť.
Kódex
 by mohol niektorých vydavateľov naučiť, ako majú uvádzať zdroje 
fotografií alebo obrázkov. Verte či nie, aj medzi veľkými slovenskými 
webmi sa nájdu také, ktoré za zdroj fotografie nepokladajú autora, ako sa to robiť má, ale napr. sociálnu sieť, na ktorej fotografiu našli, alebo všeobecne internet.
Podobné
 je to i v prístupe k videám, ktoré si niektoré veľké slovenské servery 
bez okolkov sťahujú z cudzích stránok a vkladajú ich do vlastných 
prehrávačov, čím ich vlastne vydávajú za svoje vlastné. A čo je ešte 
nekalejšie, do týchto neprávom stiahnutých videí neraz vkladajú svoju 
vlastnú reklamu.
Aké sú negatíva
Kódex preberania obsahu na internete má mimo svojich pozitív aj viaceré negatíva.
Za
 najväčšie negatívum tohto kódexu možno považovať, že sa ním musia 
riadiť iba zapojení vydavatelia. Týchto zapojených vydavateľov je sotva 
niekoľko desiatok. Ostatné stránky, na ktoré sa tento kódex nevzťahuje, 
môžu teda naďalej vykrádať cudzie weby a priam beztrestne porušovať 
autorský zákon.
Diskutabilné
 je aj zavedenie tzv. etickej komisie, ktorá má dohliadať na 
dodržiavanie tohto kódexu. Členmi etickej komisie sú zástupcovia 
serverov, ktoré sú zapojené do auditu AIMmonitor. Členovia etickej 
komisie budú pri kontrolách rozhodovať a odporúčať v tajnosti, a ak sa 
rozhodnú priniesť nejaké informácie aj verejne, budú v prvom rade iba 
vzdelávať (inak povedané: samozvane odporúčať, ako pri preberaní 
cudzieho obsahu postupovať). Je pritom veľmi zvláštne, že edukačné 
odporúčania sa chystajú rozdávať práve zástupcovia veľkých médií, u 
ktorých sa neraz stáva, že aj ony samé opakovane porušujú podmienky 
preberania cudzieho obsahu.
Ďalším
 negatívom môže byť pristupovanie k porušeniu tohto kódexu. Weby, ktoré 
ho porušia, môžu byť vyradené z auditu AIMmonitor. To ale okrem iného 
znamená, že budú vyradené z kľúčových zoznamov, ktoré sú na slovenskom 
internetovom trhu rozhodujúce pre reklamné aktivity. Je teda na 
uváženie, či zavedenie kódexu preberania obsahu na internete nie je v 
prvom rade cestou, ako si najväčší internetoví hráči ustrážia svoje 
reklamné možnosti a tieto zároveň vezmú tým, ktorí ich kódex porušia. To
 tiež môže nasvedčovať tomu, že veľkým hráčom na trhu bude vyhovovať, ak
 pochovajú každého agregátora, ktorý náhle ovládne štatistiky 
návštevnosti a reklamné možnosti im na moment vezme. Samozrejme, bude 
asi len otázkou času, kedy agregátory a iné stránky mimo kódexu nájdu 
spôsob, ako sa pred portály spod auditu AIMmonitor dostať. Koniec 
koncov, návštevnosť sa nemeria iba cez AIMmonitor, reklamy sa predávajú 
aj inými cestami a dosah si možno vybudovať aj za pomoci sietí, na 
ktorých je dohľad nad preberaním cudzieho obsahu na inej úrovni (napr. 
sociálne siete).
Kontroverzné
 sú aj stanovy hovoriace o tom, že weby pridŕžajúce sa tohto kódexu 
nesmú v žiadnom rozsahu citovať tlačové agentúry, a ak to chcú urobiť, 
musia s nimi mať podpísanú zmluvu. Kódex sa v tomto smere dokonca stavia
 pred autorský zákon, v ktorom je všeobecne zaužívané citovanie v 
únosnej miere. Prirodzene, autorský zákon je viac, takže krátke citácie 
zo slovenských a svetových agentúr či iných zdrojov bude môcť využívať 
hocaká stránka aj bez toho, či existuje alebo neexistuje nejaký kódex 
preberania obsahu na internete.
Ako sa vyčleniť
Napadá
 vás, že slovenský kódex preberania obsahu na internete je tu vlastne 
iba pre veľké slovenské weby (nazývajú sa tiež ako "dôležité") a pre to,
 aby si tieto weby lepšie podelili zisky z reklám?
Napáda
 vás, že najlepšie je asi presadiť si svoje, založiť si vlastnú skupinu a
 uchádzať sa o podiel na reklamnom trhu inou cestou, ktorá skutočne 
existuje, aj keď kódex sa snaží vytvárať dojem, že je tomu inak?
A
 napadá vás, čo sa asi stane, keď audit AIMmonitor jedného dňa prestane 
byť jediným slovenským auditom, ktorý rešpektuje celý trh, ani 
nehovoriac o tom, že už dávno existujú aj iné audity, pomocou ktorých 
možno vierohodne merať návštevnosť a deklarovať tieto štatistiky 
reklamným partnerom a inzerentom?
Ak vás to napadá, tento kódex určite vidíte ako diskutabilný.
Je
 do istej miery napodiv, akým právom sa nejaké samozvané združenie 
plánuje vyjadrovať k postupom, ktoré používa niekto iný, a tobôž vtedy, 
keď jeho vlastní členovia sami vykrádajú zahraničné stránky, často 
neuvádzajú žiadne zdroje, nimi prevzaté články sú plné rozličných 
gramatických a štylistických chýb, na ktorých je badateľný nešikovný 
preklad, a v konečnom dôsledku sa ešte spolčujú so stránkami, ktoré im 
neukrojili kus koláča z predaja reklamy, pretože ak by to urobili, boli 
by za to potrestané, aby im možnosti na reklamu viac nekradli.
Zavedenie
 slovenského kódexu preberania obsahu na internete je presne tým 
vyčleňovaním z väčšej skupiny z úvodu tohto článku. Priznám sa, že mne 
osobne to trocha pripomína i problémy so zavádzaním elektronického 
zdravotníctva v Českej republike, čomu som sa profesijne venoval v 
minulosti pri príprave rozsiahlej štúdie.
V
 skratke sa tam ukázalo, že celoplošné eHealth (elektronické 
zdravotníctvo) na národnej úrovni sa v Čechách tak ľahko nepodarí 
zaviesť, takže niektoré spoločnosti sa svojím prístupom odtrhli od 
iných, vytvorili pracovné skupiny, zaviedli vlastné postupy, začali sa 
ich držať a k ostatným spoločnostiam začali vzhliadať s vierou, že tieto
 sa k nim časom pripoja a podpíšu im to, čo majú možnosť podpísať. 
Takýto postup je síce úctyhodný, pretože nasvedčuje tomu, že existujú 
rôzne autority, ktoré chcú s neblahým stavom v krajine niečo urobiť, a 
tobôž keď vidia, že štát nerobí nič. Na druhú stranu ale stále platí, že
 ide o nekoncepčné vyčleňovanie, ktoré má význam iba pre malú časť 
organizácií, zatiaľ čo podmienky ostatných zostávajú také, aké boli 
predtým.
Zavedenie
 slovenského kódexu preberania obsahu na internete je tomuto príkladu z 
oblasti českého elektronického zdravotníctva veľmi podobné, pretože 
žiadny kódex nemôže mať taký dosah, aby dokázal zmeniť podmienky pre 
všetky servery bez ohľadu na ich veľkosť, "dôležitosť" alebo mieru, akou
 lákajú inzerentov. Takýto dosah môže mať iba jediné, a to je zákon. 
Celoplošnú zmenu by teda priniesla iba výrazná revolúcia v autorskom 
zákone, platná pre všetkých bez ohľadu na ich postavenie na trhu alebo 
používané praktiky.
Ošetrenie
 aplikácie autorského zákona na internete by v tomto smere znamenalo 
oveľa viac, pretože kódex preberania obsahu na internete sa dotýka iba 
veľkých mien na trhu, je priveľmi okato spojený s reklamnými aktivitami a
 svojím vyčleňovaním sa vlastne sám pripravuje o možnosť mať 
celospoločenský dopad.
Martin Užák | 14.05.2015
Martin Užák | 14.05.2015
