Príspevok
je treťou časťou upravenej transkripcie veľkého rozhovoru, ktorý v roku
2009 poskytol známy ghostwriter Bob Olson. Odkazy na zostávajúce tri
časti rozhovoru nájdete na konci článku.
Je ťažké nájsť talentovaného ghostwritera?
"Samozrejme,
pokiaľ ste sa naučili, ako máte písať, môžete teoreticky napísať knihu.
To ale ešte neznamená, že táto kniha bude štruktúrovaná, rytmická a
príťažlivá. Na druhú stranu to tiež neznamená, že táto kniha bude
automaticky nudná alebo ťažko čitateľná. Znamená to jedine to, že kniha
bude napísaná."
"Poznám
troch ľudí, ktorých si iné osoby najali ako ghostwriterov. Znelo to ako
dobrý obchod, ale iba dokým si klienti nezačali čítať, čo pre nich
ghostwriteri napísali. Vo všetkých troch prípadoch to nakoniec dopadlo
tak, že klienti, ktorí neboli spisovateľmi, si svoju knihu na objednávku
dopísali sami a ghostwriterov, ktorým nechali dohodnutú sumu, ju mali
iba editovať. Klienti vedeli, že na knihe bude iba ich meno, takže mali
obavy o svoju povesť. Všetci opísali svoju skúsenosť s ghostwritingom
ako 'nočnú moru'."
"Je
zaujímavé, že jeden z týchto ghostwriterov, ktorý bol pre svojho
klienta nočnou morou, bol novinárom denníka vo veľkom meste. Ukázalo sa
však, že práve to bol problém, pretože tento ghostwriter písal tak,
akoby písal novinový článok a nie knihu. V inom prípade sa stalo, že
vydavateľ pridelil k projektu svojho najlepšieho ghostwritera, ale ten v
tom čase písal ešte tri ďalšie knihy, nevenoval potrebný čas úpravám, v
príbehu zanechal veľké dejové medzery a keď ho klient potreboval, nebol
mu k dispozícii, takže rozhovory, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou tohto
biznisu, robievali o jedenástej večer po telefóne."
"Poučenie
z týchto príbehov spočíva v tom, že je to klient, kto si musí najať
svojho ghostwritera, a nespoliehať sa na to, že to za neho urobí
vydavateľ. Ak je pre vydavateľstvo prioritou zisk (čo naozaj je),
vydavateľ nebude chcieť za služby ghostwritera utratiť veľké peniaze.
Potom sa ale stáva, že nič netušiaci noví klienti očakávajú, že
vydavateľstvo im za nich vyberie brilantného ghostwritera, ale v
skutočnosti im pridelia iba lacného ghostwritera s najnižšou ponukou,
pretože vydavateľ chce skrátka zarobiť."
"Takže
odpoveď na tvoju otázku je 'áno'. Nájsť talentovaného, spoľahlivého a
dôveryhodného ghostwritera je ťažké, ale nie nemožné. Treba si pamätať,
že človek v tomto biznise dostane to, za čo si zaplatí."
Aké vlastnosti by mal mať výborný ghostwriter?
"Musíte
byť výnimočným autorom. Musíte rozumieť, ako treba usporiadať knihu,
aby si udržala svoju zaujímavosť. Musíte rozumieť zvuku a rytmu slov.
Musíte vedieť, ako máte svojich čitateľov prekvapiť a dostať ich do
bodu, v ktorom sa budú tešiť na to, čo bude nasledovať. Nechcete byť
nudný alebo predvídateľný. Musíte vedieť, ako písať pre dva typy
čitateľov - pre tých, ktorí knihu iba listujú a v rýchlosti prechádzajú,
a pre tých, ktorí čítajú každé jedno slovo. Musíte tiež vedieť, ako
dostať do svojho písania emócie. Musíte vedieť, ako máte knihu editovať a
kedy sa obrátiť na iného editora. A tiež musíte vedieť akceptovať
zmeny, ktoré iný editor urobí."
"Aby
ste boli úspešným ghostwriterom, musíte tiež vedieť, ako robiť so
svojimi klientmi rozhovor - ako ho viesť a ako z neho vyberať nutné
informácie a detaily, ktoré však môžu byť pre vášho klienta veľmi
nepríjemné, bolestivé alebo znepokojujúce. Tieto informácie navyše
musíte z neho dostať so súcitom."
"Okrem
toho musíte byť nedotknuteľný a dôveryhodný. Vaša dôveryhodnosť je
mimoriadne dôležitá. Samozrejme, nesmiete súdiť svojho klienta za to, čo
urobil alebo neurobil. Nemusíte súhlasiť so všetkým, čo váš klient
urobil, avšak nesmiete ho za to súdiť, pretože žiadny človek nemôže
súdiť iného človeka, kým nekráčal v jeho šľapajach. Musíte zostať
objektívny a napísať to, čo chce napísať váš klient, a nie to, čo chcete
napísať vy. Ak sa vám klientov príbeh nepáči, potom by ste jeho knihu
písať nemali."
"No
a nakoniec sa musíte povzniesť nad vlastné písanie a stať sa v písaní
klientom. Musíte byť schopný zachytiť hlas vášho klienta a písať s
dôrazom na prízvuk, rytmus a štýl jeho a nie vašej osobnosti. Tak ako sa
napr. herec stáva postavou, ktorú hrá, tak sa aj ghostwriter stáva
klientom, pre ktorého píše. Niečo také dokáže veľmi málo hercov a ešte
menej spisovateľov. Je to ale nevyhnutné, ak sa chcete stať výborným
ghostwriterom."
Ako si sa dostal ku ghostwritingu?
"Dostal
som sa k nemu celkom náhodou. Po tom, čo som vydal svoju prvú knihu,
začal som sa stretávať s mnohými inými autormi. Jeden z nich sa ma
spýtal, či by som mu pomohol editovať jeho ďalšiu knihu. Tak som to
urobil. Potom som to urobil pre ďalšieho autora. Potom pre ďalšieho. Až
sa ma jedného dňa ďalší autor spýtal, či by som pre neho rovno napísal
jeho novú knihu. Spočiatku som sa tomu bránil, ale záujemca bol dosť
povzbudivý a vytrvalý. Tak som jeho návrh prijal a z tej knihy sa vykľul
bestseller. Bolo to pre mňa pomerne frustrujúce, pretože som o tom
nikomu nemohol povedať, keďže sme uzavreli zmluvu, že neprezradím, že
knihu som písal ja. Ale neskôr som si na túto rolu zvykol a začal ju
akceptovať. Tu som si prvýkrát uvedomil, aký je to pocit byť
ghostwriterom."
"Môj
druhý projekt som realizoval so ženou, ktorá sa chystala na prelom v
kariére. Najala si ma ako marketingového konzultanta, čo bola práca,
ktorú som vtedy ešte vykonával, aby som jej pomohol so zmenou jej
profesie. Navrhol som jej, že pokiaľ vydá knihu, vo svojom novom odbore
sa môže etablovať ako expert. Autorstvo je inak jedným z najúčinnejších
marketingových nástrojov, ako niečo také možno dosiahnuť. Keď som tejto
žene nevedel odporučiť seriózneho ghostwritera, spýtala sa ma, či by som
tú knihu pre ňu napísal ja (vediac, že mám s tým skúsenosti). Jej
ponuku som pôvodne odmietol, pretože som mal v tom čase na stole inú
ponuku. Neskôr som sa ale rozhodol, že jej projekt by pre mňa bol väčšou
výzvou, a teda niečím, čo by som potreboval zrealizovať."
"Mojím
tretím klientom bola vychádzajúca celebrita, ktorá chcela, aby som
napísal jej autobiografiu. V tom čase mala vlastnú rozhlasovú šou; ľudia
ju poznali aj z televízie. Mala v rukáve absolútne fascinujúci príbeh,
ale chcela ho spísať čo najskôr. Nakoniec sme sa rozhodli, že budeme
spoluautormi knihy, pretože som disponoval príbehom, ktorý sa jej
príbehu v mnohých smeroch podobal, a svoje kapitoly som už mal hotové.
Keďže som musel napísať iba kapitoly z jej príbehu, kniha bola dokončená
rýchlo. Naše kapitoly sa odrážali jedna od druhej, takže čitateľ dostal
možnosť vnímať dva pohľady na podobnú životnú cestu. Bol to kontrast,
ktorý pre nás fungoval brilantne. Naše príbehy sa nakoniec stali oveľa
pútavejšími, ako keby boli zverejnené samostatne."
"Bolo
to krátko po tejto knihe, kedy som si uvedomil, aká je práca
ghostwritera naplňujúca a obohacujúca. To bol ten moment, v ktorom som
sa rozhodol, že ghostwritingu sa budem venovať na plný úväzok."
Zostávajú ghostwriteri vždy anonymní? Dostane sa im vôbec uznania? A ako to vplýva na honorár?
"Či
sa ghostwriterovi dostane uznania, to závisí aj na jeho želaniach a
želaniach jeho klienta. Existuje hneď niekoľko možností, ako k tomu
pristupovať. Ja obyčajne pracujem podľa vopred nastaveného cenníka bez
akéhokoľvek ďalšieho podielu zo zisku z predaja. Je to tak oveľa
jednoduchšie. Nechcem neskôr niekoho naháňať, aby mi zaplatil môj
podiel. V každom prípade, honorár za služby ghostwritera môže byť
znížený s tým, že ghostwriter má sľúbený podiel zo zisku z predaja
knihy, takže jeho odmena nakoniec môže byť ešte vyššia ako podľa
cenníka. Je to obyčajne jedna tretina zo zisku, ale môže to byť aj jedna
štvrtina či polovica. Ja sám som ochotný znížiť svoj základný honorár a
dohodnúť sa na neskoršom podiele z predaja v prípade, ak má môj klient
meno, ktoré mu zaručí, že predá stovky tisíc kníh. Ak tomu tak nie je,
držím sa zásady 'lepší vrabec v hrsti, ako holub na streche'. Takže ak
sa nevoláte Britney Spears, Mel Gibson alebo Wayne Dyer, nemám záujem o
podiel z predaja."
"Podobné
zákonitosti platia aj v tom, či sa ghostwriterovi dostane alebo
nedostane uznania. Meno ghostwritera často nájdete priamo na obálke
knihy, zvyčajne za menom autora (jeho klienta). Ghostwriter je tam
vedený ako spoluautor. Niekedy sa meno ghostwritera neobjavuje na
obálke, ale je uvedené na krycom liste, v tiráži, prípadne v poďakovaní.
V iných prípadoch meno ghostwritera uvedené nie je, takže čitateľom nie
je známe, že knihy, ktoré čítajú, písal niekto iný. Niektorí klienti ma
oslovujú s tým, že moje meno uvedú aj na obálke, takže honorár by
chceli znížiť. U mňa to ale nehrá veľkú rolu. Ako som už spomenul,
nestojím viac o slávu. Uznanie nechávam svojim klientom."