9. augusta 2016

Ako pracuje ghostwriter, časť štvrtá

Príspevok je štvrtou časťou upravenej transkripcie veľkého rozhovoru, ktorý v roku 2009 poskytol známy ghostwriter Bob Olson. Odkazy na zostávajúce tri časti rozhovoru nájdete na konci článku.
 

Čo sa deje, keď je kniha dopísaná?


"Záleží na rozhodnutí klienta. Väčšina klientov si najíma literárneho agenta alebo vydavateľa, najmä ak ho ešte nemajú. Niektorí autori preferujú vydanie vlastným nákladom. Sú nimi najmä podnikatelia, rečníci a ľudia, ktorí usporadúvajú obchodné semináre a workshopy. Všeobecne ale platí, že klient si so svojou dopísanou knihou robí, čo len chce, zatiaľ čo ja prechádzam k písaniu ďalšej knihy."

Ako Ťa niekto kontaktuje s tým, aby si mu napísal knihu?


"Prvým krokom je zatelefonovať alebo napísať e-mail. Či už ide o prvú alebo druhú možnosť, som ľahko prístupný. Úvodnú komunikáciu udržiavam v ležérnej a neurčitej rovine, aby som najskôr zistil, či mám záujem pracovať na projekte, ktorý mi klient ponúka. E-maily sú v takomto prípade vítanou možnosťou, pretože klient mi môže opísať svoju knihu ešte predtým, ako by sme sa o nej mali rozprávať."

"Ak o písanie knihy prejavím záujem, potom sa snažím zistiť, či si s klientom rozumiem - či si rozumieme navzájom. Budeme spolupracovať šesť mesiacov a vo väčšine prípadov sa budeme rozprávať tridsať hodín, takže vzájomná interakcia nám musí vyhovovať. Ak mi klient ponúkne pútavý príbeh alebo koncept, existuje dobrá šanca, že jeho ponuku budem akceptovať. V tomto bode sa už rozprávame o honorári."

Čo sa deje po tom, ako sa s klientom dohodneš?


"Keď sa dohodneme, nasleduje druhé kolo komunikácie, a to buď osobnou formou, alebo telefonicky. V tomto bode už preberáme detaily z obsahu knihy a vymedzujeme základný harmonogram. V tejto fáze zároveň musím mať prvú predstavu o štruktúre knihy. Po našom druhom rozhovore pripravujem predbežnú štruktúru a tvorím podrobnejší harmonogram, na ktorom sa musíme zhodnúť. Následne prichádza na rad prvé nahrávanie rozhovorov, ktoré si v kompletnej forme prepisujem, aby som sa k nim neskôr mohol vracať."

"Rozhovory môžu prebiehať raz za určitý časový úsek (napr. týždeň) po dobu dvoch až troch súvislých hodín, alebo v niekoľkých po sebe nasledujúcich dňoch, čo je aj moja preferencia. Záleží však na dostupnosti klienta."

"Keď dokončíme rozhovory, venujem sa ešte ďalšej príprave, kde patrí napr. čítanie článkov, iných rozhovorov a kníh; sledovanie filmovej dokumentácie; počúvanie prejavov, ktoré mi klient odporučil; návšteva seminárov alebo podujatí, na ktorých sa klient objavuje, alebo ktoré sám odporučil; rozhovory s členmi jeho rodiny, jeho priateľmi a kolegami; alebo akákoľvek iná príprava, ktorá je nutná na napísanie jeho knihy. Až keď je toto všetko za mnou, až vtedy začínam s písaním, ktoré môže trvať od troch do štyroch mesiacov. Obvykle pracujem tak, že v poslednom mesiaci sa venujem už len finálnym úpravám a korekciám napísaného textu."

Je úžasné, že ghostwriting je aj naďalej najlepšie stráženým tajomstvom v publikačnom priemysle.


"Áno. Myslím si, že je tomu tak z dôvodu, že autori a vydavatelia sa obávajú toho, že by ich čitatelia zistili, že kniha, ktorú práve dočítali, nebola v skutočnosti napísaná tým človekom, ktorý je vedený ako jej autor. Výsledkom tejto skutočnosti je, že iba málo ľudí mimo publikačného priemyslu ghostwriting pozná a naozaj mu aj rozumie. Ak sa nad tým zamyslíte, nejde v podstate o 'tajomstvo', ktoré by niekto musel bedlivo držať mimo pozornosť verejnosti. Ghostwriteri sú neoddeliteľnou súčasťou publikačného priemyslu, ale väčšina ľudí mimo tohto priemyslu ich práci nerozumie, takže preto sa to javí ako tajomstvo."

Mal by si na záver nejakú radu pre ľudí, ktorí uvažujú o tom, že si najmú ghostwritera?


"Moja záverečná rada pre ľudí, ktorí o najatí ghostwritera uvažujú, je jednoduchá: berte toto rozhodnutie vážne. Berte svoju knihu vážne - viac ako oblečenie, ktoré nosíte; viac ako auto, ktoré šoférujete; viac ako dom, ktorý vlastníte. Vaša kniha má byť vašou prezentáciou. Ľudia si na jej základe o vás vytvoria obrázok."

"Vaša kniha môže byť fantastickou možnosťou, ako sa spojiť s inými ľuďmi, či už sú to vaši fanúšikovia, vaši zákazníci, vaši študenti, alebo široká verejnosť. Vaša kniha je jeden z najintímnejších rozhovorov, ktoré s týmito ľuďmi budete viesť. Prostredníctvom knihy sa s čitateľmi rozprávate v ich spálni, na ich pracovnom stole, v lietadle či na pohovke v obývačke. Túto vzácnu príležitosť musíte využiť, aby ste sa s nimi dokázali spojiť. Či už ich niečo učíte, inšpirujete ich 'víťazstvom ľudského ducha', alebo sa s nimi jednoducho spájate prostredníctvom vlastnej autobiografie, vaša kniha je predĺženou rukou vás samých. Vaša kniha nie je iba desaťminútovým rozhovorom v televízii. Je to skôr desať až dvadsaťhodinový vzťah s vašimi čitateľmi. A to je veľký rozdiel."

"Keď si uvedomíte dôležitosť týchto skutočností, môžete prísť k záveru, že naozaj potrebujete ghostwritera, ktorý vaše slová predstaví verejnosti v ich celistvosti, s vášňou a zmyslom pre detail. Neprijímajte pritom akéhokoľvek ghostwritera. Najímanie ghostwritera nie je rozhodnutie, v ktorom by ste mali vystupovať skromne. Môže to byť totiž investícia do vašej kariéry, splnenie vášho osobného sna, možno dokonca celoživotného sna. Zaobchádzajte s vašou knihou ako s niečím, čo vás reprezentuje, pretože je to vaša kniha. Majte na pamäti, že aj po tom, čo tento svet opustíte, bude vaša kniha ďalej učiť, inšpirovať a zabávať budúcich čitateľov. Rozpoznajte vplyv, ktorý táto kniha môže mať na váš život, a uistite sa, že budete spolupracovať s ghostwriterom, vďaka ktorému si budete môcť s hrdosťou povedať, že 'toto je moja kniha'."

 
Zostávajúce časti rozhovoru: prvá časť | druhá časť | tretia časť