Príspevok
je štvrtou časťou upravenej transkripcie veľkého rozhovoru, ktorý v roku
2009 poskytol známy ghostwriter Bob Olson. Odkazy na zostávajúce tri
časti rozhovoru nájdete na konci článku.
Čo sa deje, keď je kniha dopísaná?
"Záleží
na rozhodnutí klienta. Väčšina klientov si najíma literárneho agenta
alebo vydavateľa, najmä ak ho ešte nemajú. Niektorí autori preferujú
vydanie vlastným nákladom. Sú nimi najmä podnikatelia, rečníci a ľudia,
ktorí usporadúvajú obchodné semináre a workshopy. Všeobecne ale platí,
že klient si so svojou dopísanou knihou robí, čo len chce, zatiaľ čo ja
prechádzam k písaniu ďalšej knihy."
Ako Ťa niekto kontaktuje s tým, aby si mu napísal knihu?
"Prvým
krokom je zatelefonovať alebo napísať e-mail. Či už ide o prvú alebo
druhú možnosť, som ľahko prístupný. Úvodnú komunikáciu udržiavam v
ležérnej a neurčitej rovine, aby som najskôr zistil, či mám záujem
pracovať na projekte, ktorý mi klient ponúka. E-maily sú v takomto
prípade vítanou možnosťou, pretože klient mi môže opísať svoju knihu
ešte predtým, ako by sme sa o nej mali rozprávať."
"Ak
o písanie knihy prejavím záujem, potom sa snažím zistiť, či si s
klientom rozumiem - či si rozumieme navzájom. Budeme spolupracovať šesť
mesiacov a vo väčšine prípadov sa budeme rozprávať tridsať hodín, takže
vzájomná interakcia nám musí vyhovovať. Ak mi klient ponúkne pútavý
príbeh alebo koncept, existuje dobrá šanca, že jeho ponuku budem
akceptovať. V tomto bode sa už rozprávame o honorári."
Čo sa deje po tom, ako sa s klientom dohodneš?
"Keď
sa dohodneme, nasleduje druhé kolo komunikácie, a to buď osobnou
formou, alebo telefonicky. V tomto bode už preberáme detaily z obsahu
knihy a vymedzujeme základný harmonogram. V tejto fáze zároveň musím mať
prvú predstavu o štruktúre knihy. Po našom druhom rozhovore pripravujem
predbežnú štruktúru a tvorím podrobnejší harmonogram, na ktorom sa
musíme zhodnúť. Následne prichádza na rad prvé nahrávanie rozhovorov,
ktoré si v kompletnej forme prepisujem, aby som sa k nim neskôr mohol
vracať."
"Rozhovory
môžu prebiehať raz za určitý časový úsek (napr. týždeň) po dobu dvoch
až troch súvislých hodín, alebo v niekoľkých po sebe nasledujúcich
dňoch, čo je aj moja preferencia. Záleží však na dostupnosti klienta."
"Keď
dokončíme rozhovory, venujem sa ešte ďalšej príprave, kde patrí napr.
čítanie článkov, iných rozhovorov a kníh; sledovanie filmovej
dokumentácie; počúvanie prejavov, ktoré mi klient odporučil; návšteva
seminárov alebo podujatí, na ktorých sa klient objavuje, alebo ktoré sám
odporučil; rozhovory s členmi jeho rodiny, jeho priateľmi a kolegami;
alebo akákoľvek iná príprava, ktorá je nutná na napísanie jeho knihy. Až
keď je toto všetko za mnou, až vtedy začínam s písaním, ktoré môže
trvať od troch do štyroch mesiacov. Obvykle pracujem tak, že v poslednom
mesiaci sa venujem už len finálnym úpravám a korekciám napísaného
textu."
Je úžasné, že ghostwriting je aj naďalej najlepšie stráženým tajomstvom v publikačnom priemysle.
"Áno.
Myslím si, že je tomu tak z dôvodu, že autori a vydavatelia sa obávajú
toho, že by ich čitatelia zistili, že kniha, ktorú práve dočítali,
nebola v skutočnosti napísaná tým človekom, ktorý je vedený ako jej
autor. Výsledkom tejto skutočnosti je, že iba málo ľudí mimo
publikačného priemyslu ghostwriting pozná a naozaj mu aj rozumie. Ak sa
nad tým zamyslíte, nejde v podstate o 'tajomstvo', ktoré by niekto musel
bedlivo držať mimo pozornosť verejnosti. Ghostwriteri sú neoddeliteľnou
súčasťou publikačného priemyslu, ale väčšina ľudí mimo tohto priemyslu
ich práci nerozumie, takže preto sa to javí ako tajomstvo."
Mal by si na záver nejakú radu pre ľudí, ktorí uvažujú o tom, že si najmú ghostwritera?
"Moja
záverečná rada pre ľudí, ktorí o najatí ghostwritera uvažujú, je
jednoduchá: berte toto rozhodnutie vážne. Berte svoju knihu vážne - viac
ako oblečenie, ktoré nosíte; viac ako auto, ktoré šoférujete; viac ako
dom, ktorý vlastníte. Vaša kniha má byť vašou prezentáciou. Ľudia si na
jej základe o vás vytvoria obrázok."
"Vaša
kniha môže byť fantastickou možnosťou, ako sa spojiť s inými ľuďmi, či
už sú to vaši fanúšikovia, vaši zákazníci, vaši študenti, alebo široká
verejnosť. Vaša kniha je jeden z najintímnejších rozhovorov, ktoré s
týmito ľuďmi budete viesť. Prostredníctvom knihy sa s čitateľmi
rozprávate v ich spálni, na ich pracovnom stole, v lietadle či na
pohovke v obývačke. Túto vzácnu príležitosť musíte využiť, aby ste sa s
nimi dokázali spojiť. Či už ich niečo učíte, inšpirujete ich 'víťazstvom
ľudského ducha', alebo sa s nimi jednoducho spájate prostredníctvom
vlastnej autobiografie, vaša kniha je predĺženou rukou vás samých. Vaša
kniha nie je iba desaťminútovým rozhovorom v televízii. Je to skôr desať
až dvadsaťhodinový vzťah s vašimi čitateľmi. A to je veľký rozdiel."
"Keď
si uvedomíte dôležitosť týchto skutočností, môžete prísť k záveru, že
naozaj potrebujete ghostwritera, ktorý vaše slová predstaví verejnosti v
ich celistvosti, s vášňou a zmyslom pre detail. Neprijímajte pritom
akéhokoľvek ghostwritera. Najímanie ghostwritera nie je rozhodnutie, v
ktorom by ste mali vystupovať skromne. Môže to byť totiž investícia do
vašej kariéry, splnenie vášho osobného sna, možno dokonca celoživotného
sna. Zaobchádzajte s vašou knihou ako s niečím, čo vás reprezentuje,
pretože je to vaša kniha. Majte na pamäti, že aj po tom, čo tento svet
opustíte, bude vaša kniha ďalej učiť, inšpirovať a zabávať budúcich
čitateľov. Rozpoznajte vplyv, ktorý táto kniha môže mať na váš život, a
uistite sa, že budete spolupracovať s ghostwriterom, vďaka ktorému si
budete môcť s hrdosťou povedať, že 'toto je moja kniha'."