Príspevok
je druhou časťou upravenej transkripcie veľkého rozhovoru, ktorý v roku
2009 poskytol známy ghostwriter Bob Olson. Odkazy na zostávajúce tri
časti rozhovoru nájdete na konci článku.
Nie je škoda, že obdiv za všetku tú tvrdú prácu dostanú iní ľudia?
"Ach,
to nie. Práve to ma na tomto písaní vzrušuje. Páči sa mi, keď si moji
klienti vyskúšajú, aké je to byť autorom knihy. Páči sa mi, keď ich
vidím v televízii, počujem ich v rozhlase, alebo si o nich čítam v
časopise. Užívam si, že ich kariéra sa vďaka statusu autora rozbehla.
Tento pocit ma extrémne napĺňa."
"Knihy
písané na báze ghostwritingu sú výsledkom spoločného úsilia. Zatiaľ čo
ja mám na starosti písanie, klient mi musí poskytnúť príbehy a znalosti.
Bez nich knihu napísať nemožno. Čitateľov teda učíme, inšpirujeme a
zabávame spoločne. Mohol by som síce písať iba svoje knihy, ale k tomu
nemám dostatok vlastných príbehov. Ghostwriting mi umožňuje písať o
ľuďoch, subjektoch a svetoch, o ktorých by som inak nemal dôvod písať.
Som vďačný za to, že mám túto prácu a že vďaka nej môžem poznávať
výnimočných ľudí, ktorých nazývam svojimi klientmi. Za talent a tvrdú
prácu sa mi v skutočnosti dostáva veľa obdivu. Nie je to ale taký obdiv,
aký si predstavuje väčšina ľudí. Je to moja vlastná definícia obdivu či
slávy, čo je nakoniec to jediné, na čom záleží."
Aké druhy kníh možno písať pre iných ľudí?
"Písanie
na báze ghostwritingu má nekonečné možnosti, od autobiografií cez
obchodné knihy až po svojpomocné a motivačné knihy. Písal som každú z
týchto kníh, ale najviac si užívam písanie o živote. Či už ide o
autobiografiu alebo obyčajný príbeh s nevšednou skúsenosťou nejakého
Jozefa (alebo Jozefíny), presne toto sú tie knihy, ktoré píšem
najradšej. Niektorí ľudia odo mňa chcú, aby som im napísal knihu o ich
milovanej osobe, ktorá zomrela. Chcú z toho spraviť rodinné dedičstvo,
kde sú autormi členovia rodiny. Obzvlášť si užívam písanie o príbehoch,
ktoré čitateľom dodávajú nejakú nádej alebo inšpiráciu. Sú to knihy o
niekom, kto prekonal ťažkú chorobu, chudobu, bol zneužívaný, alebo mal
iné ťažkosti a utrpenia. Sú to knihy ukazujúce silu ľudského ducha.
Milujem aj písanie o celebritách a ich príbehoch o tom, ako sa z dna
dostali na vrchol a zbohatli, pretože takéto knihy dnes inšpirujú
mladých ľudí a určitým spôsobom im pripomínajú, aby skutočne nasledovali
svoje sny."
"Ghostwriting
možno využiť aj pri písaní rôznych iných kníh. Ghostwriting by som
zvážil aj pri knihách o životných lekciách, knihách prezentujúcich
obchodný úspech a ponúkajúcich nejaké nové informácie, duchovne
zameraných knihách a knihách o pozoruhodných ľuďoch s výnimočným
talentom alebo darom."
Prečo si ľudia najímajú ghostwritera, aby za nich napísal knihu?
"Dôvody
sú v podstate štyri: nemajú čas, nemajú talent, nedokážu písať
pravidelne, alebo nevedia dať svojej knihe vhodnú štruktúru. Svojich
klientov pre tieto skutočnosti naozaj rešpektujem, pretože na to, aby si
najali ghostwritera, musia byť úprimní, musia mať svoj vlastný pohľad a
musia mať odvahu priznať, že nemajú alebo neovládajú atribúty, ktoré sú
nevyhnutné pre napísanie knihy. Keď sa na mňa niekto obráti, znamená to
tiež, že namiesto snívania radšej koná. Ľudia, ktorí o napísaní knihy
snívajú, často hovoria o tom, ako knihu píšu alebo sa ju chystajú písať,
ale nikdy ju nakoniec nenapíšu. Činní ľudia, ktorí si najímajú
ghostwritera, si dokážu priznať, že svoju knihu nepíšu, takže hľadajú
iný spôsob, akým sa im to môže podariť. Niečo také si vyžaduje enormnú
silu charakteru."
Ako sa ghostwriter môže stať enormne žiadaným?
"O
tom sa dá asi iba špekulovať. Ghostwriter môže byť podľa mňa enormne
žiadaný vtedy, ak do svojej práce vloží oveľa viac ako iba svoj talent a
samotné písanie. Ja osobne prikladám veľkú váhu dôvere a celistvosti;
dokonca väčšiu ako peniazom. Niečo také je nesmierne dôležité
predovšetkým vtedy, ak spolupracujete s niekým, kto sa chce podeliť o
intímne príbehy. Klienti oceňujú, ak vedia, že mi môžu dôverovať."
"Žiadaný
ghostwriter by mal byť oveľa viac ako iba spisovateľ. Ja osobne mám
skúsenosti ako súkromný detektív, marketingový poradca, profesionálny
editor a už publikovaný autor. Myslím si, že všetky tieto kariérne dráhy
mi v rôznych smeroch pomohli uspieť aj vo sfére ghostwritingu."
"Rezonujúca
je i otázka, koľkým klientom naraz sa ghostwriter venuje. Nikdy
nepracujem s tromi alebo štyrmi klientmi naraz, ako to robí väčšina
ghostwriterov. Primárne sa sústredím vždy iba na jednu knihu, do ktorej
tak môžem vložiť všetku svoju energiu. To mi umožňuje napísať iba dve,
maximálne tri knihy za jeden rok. Z opačnej strany sa to ale prejavuje
tým, že po mojich službách je väčší dopyt."
"Dôležitým
aspektom je tiež skutočnosť, či sa ghostwriter s písaním ponáhľa.
Niektorí ghostwriteri sú vo veľkom zhone a ponáhľajú sa, aby zinkasovali
peniaze a mohli prejsť na ďalší projekt. Ja osobne ghostwriting
milujem, preto ho ani nepokladám za svoju prácu. Za svoje služby si
účtujem iba toľko, koľko si podľa mňa zaslúžim. Neponáhľam sa za inými
projektmi a nevyčítam svojim klientom, že ma ocenili nedostatočne. S
klientom treba mať vytvorený vzájomný rešpekt. Verím, že sa to potom
prejavuje aj na písaní."
Ako môžu vlastné skúsenosti pomôcť vo sfére ghostwritingu?
"Moja
skúsenosť s pozíciou súkromného detektíva mi nesmierne pomohla pri
rozhovoroch, ktoré sú v ghostwritingu kľúčové. Naučil som sa, ako mám s
ľuďmi viesť rozhovor, ktorý bude efektívny - pri ktorom dostanem maximum
informácií za krátky čas. Vďaka týmto skúsenostiam viem minimalizovať
stretnutia s klientmi a skracovať čas, ktorý potrebujem na prepis
nahraných rozhovorov a vôbec prípravu na písanie. Skúsenosti s
rozhovormi mi pomohli aj v lepšom vnímaní hlasu klientov. Pri písaní
často používam konkrétne frázy a slová, ktoré som si pri rozhovore s
klientmi nahral. Vďaka ich hlasu viem vytvoriť vhodné prostredie a
navodiť atmosféru, v ktorej boli slová vyrieknuté."
"Vzťah
ghostwritera a klienta je veľmi podobný vzťahu právnika a jeho
mandanta. Úspech je založený na absolútnej dôvere. Dôverný vzťah je v
tejto sfére fakticky posvätný. Klient vám rozpráva nielen tie
informácie, ktoré sa v knihe využijú, ale aj informácie, ktoré v knihe
opísané nebudú. Je nevyhnutné, aby klient ghostwriterovi dôveroval a
vedel, že chápe, že niektoré informácie by v knihe nemali figurovať."
"Ghostwriterovi
môžu pomôcť aj znalosti a skúsenosti z oblasti marketingu. Koniec
koncov, na ich základe vytvára klientov imidž. Ghostwriter musí
disponovať šiestym zmyslom, ktorý mu našepkáva, ktoré informácie má do
knihy zahrnúť a ktoré má vynechať a udržať ich v tajnosti. Každá kniha
musí autora vykresliť ako človeka s charakterom, ktorý je schopný udržať
čitateľa v pozornosti. Tento charakter musí byť v knihe vykreslený tak,
aby autora nijako nepoškodil. Ghostwriter ho zároveň musí vykresliť
tak, aby nepôsobil sebecky."
"Práca
profesionálneho editora mi pomohla v poznaní, ako udržať čitateľov
zaujatých. Nie je predsa nič horšie ako nudná kniha. Aj z tohto dôvodu
sa s klientmi najskôr rozprávam a až následne im oznamujem, či s nimi
budem alebo nebudem spolupracovať. Môj klient musí disponovať
fascinujúcim príbehom, ktorý naozaj dokáže zaujať. Pri písaní samotných
kapitol knihy už využívam profesionálne techniky, ktoré zabezpečujú, že
čitateľ zostane uchvátený a pri čítaní chce stále viac a viac.
Skúsenosti z tejto oblasti sú na nezaplatenie."
"Nakoniec
spomeniem aj skúsenosť s publikovaním, ktorá mi umožnila zistiť, čo
požadujú vydavatelia a čo čitatelia. Nie vždy ide o rovnaký materiál.
Autori by mali svoje knihy písať ešte predtým, ako sa vyberú do
vydavateľstva, pretože ak by to robili opačne, písali by knihu, ktorá je
postavená na predstavách vydavateľstva. Ak má vydavateľstvo nad tvorbou
kontrolu, zaručene bude do procesu písania zasahovať a smerovať knihu
do takej roviny, aby vyhovela trhu. Najúspešnejšie sú ale knihy, ktoré
sú písané bez takéhoto dozoru; písané s vášňou a odhodlaním. Skúsenosti z
tejto oblasti ma naučili poznať, ktorá kniha sa stane bestsellerom a
ktorá sa predávať nebude."