Ako pracuje ghostwriter, časť prvá

Príspevok je prvou časťou upravenej transkripcie veľkého rozhovoru, ktorý v roku 2009 poskytol známy ghostwriter Bob Olson. Odkazy na zostávajúce tri časti rozhovoru nájdete na konci článku.
  
Profesionálny ghostwriting je pre väčšinu ľudí zo stredoeurópskych končín veľkou neznámou, o ktorej nikdy predtým nepočuli, alebo ktorej nerozumejú. Tento špecializovaný druh písania sa však stáva čoraz populárnejší už aj v menších európskych krajinách, akými sú Slovensko a Česká republika.

Pre lepšie vysvetlenie ghostwritingu som sa rozhodol pripraviť tento štvordielny seriál, ktorého úlohou je poukázať na skúsenosti z povolania profesionálneho ghostwritera, ktorý sa v tejto sfére preslávil ako málokto. Ghostwriterom, na ktorého skúsenosti som sa zameral, je Američan Bob Olson, niekdajší skeptik a vyšetrovateľ, ktorý sa začal zaoberať ľudskou psychikou, vydal bestseller o otázkach posmrtného života a neskôr sa vrátil k svojim pisateľským koreňom a zaumienil si, že sa bude venovať už len písaniu, čo mu ghostwriting umožňuje.

Prezentovaný seriál je skrátenou a upravenou transkripciou rozhovoru Boba Olsona s novinárom Derekom Danielsom z roku 2009. Zostávajúce tri časti seriálu sú zverejnené v nadväznosti na tento článok.
  
 

Čo je ghostwriting?


"Ghostwriting je činnosť, pri ktorej najatá osoba píše pre svojho klienta, pričom všetok kredit za napísaný text dostáva klient. Môže ísť napr. o písanie knihy, prejavu alebo článku. Ja osobne sa špecializujem na literatúru faktu, takže klient, ktorý si ma najme, je po dokončení projektu vedený ako autor knihy."

Ako si človek užije písanie pre inú osobu?


"U mňa rezonuje možnosť byť autorom. Možnosť byť autorom sa stala jednou z najpotešiteľnejších skúseností v mojom živote. Ghostwriterom som sa stal preto, aby som túto skúsenosť sprostredkoval ďalším ľuďom. Verím, že každý človek v sebe nosí zaujímavý príbeh, ktorý je hodný knihy a schopný ponúknuť okoliu skúsenosti, nádej, pochopenie a inšpiráciu. Na tento účel sú ako stvorené najmä autobiografie."

Je ghostwriting podvod?


"Nie, ghostwriting nie je podvod. Napriek tomu je pravdou, že mnoho ľudí prekvapuje. Širokej verejnosti nie je známe, koľko kníh v skutočnosti píšu iné osoby. Ghostwriting je pevnou súčasťou publikačného priemyslu už dlhé roky. Dnes je ale populárnejší ako kedykoľvek predtým - i mnohé svetové bestsellery boli napísané inými osobami ako tými, ktoré na nich majú svoje meno. Ghostwriting nie je podvod z toho dôvodu, že kniha vzniká na základe myšlienok, predstáv a príbehov klienta. V knihe sa často objavujú klientove konkrétne výrazy alebo slová. Úlohou ghostwritera je všetky získané informácie premietnuť do slov tak, aby z nich vznikla štruktúrovaná, podmanivá a predajná kniha."

Prečo je ghostwriting populárnejší ako kedykoľvek predtým?


"Zvyšujúca sa popularita najímania ghostwritera vychádza najmä zo súčasného životného štýlu. Úspešní ľudia dnes nepracujú osem hodín denne; pre úspešných je norma aj desať či dvanásť hodín každodennej práce. Nedostatok času klientov je zrejme kľúčový faktor, ktorý sa podpísal pod zvýšenie popularity ghostwriterov."

"Druhým faktorom môže byť skutočnosť, že najatie ghostwritera sa stalo moderné. Ak si najímate ghostwritera, aby za vás napísal knihu, obvykle to znamená, že máte isté spoločenské postavenie. Znamená to, že chcete svetu povedať niečo dôležité a že ste príliš zaneprázdnený na to, aby ste to napísali sami. Znamená to tiež, že máte dostatok peňazí na to, aby ste si mohli najať ghostwritera. Nie každý si totiž môže dovoliť zaplatiť ghostwritera, teda skôr talentovaného ghostwritera. Najímanie ghostwritera sa do istej miery stalo výsadou bohatých ľudí. Tí najlepší ghostwriteri môžu za jeden rok napísať iba niekoľko kníh, takže ich talent je určitým luxusom, ktorý si môžu dovoliť iba niektorí ľudia."

Prečo je niekto ghostwriterom, keď môže písať svoje vlastné knihy?


"Vlastné písanie a publikovanie som zažil so všetkou prestížou a slávou, ktorej sa mi dostalo. Robil som rozhovory v televízii a rozhlase, poskytoval som rozhovory pre noviny a magazíny. Absolvoval som fotenie, rozprával som pred veľkým publikom, mal som vlastnú autogramiádu. Raz ma dokonca niekto požiadal o autogram priamo na ulici. Aj keď mi všetky tieto skúsenosti dodali príval vzrušenia a dočasne zdvihli vlastné ego, nestali sa tým, čo ma motivuje, aby som ráno vstal z postele. Pochopil som, že na písaní kníh naozaj milujem ich samotné písanie a nie ich propagovanie. Ghostwriting mi umožňuje iba písať, zatiaľ čo propagovanie je už na klientoch, ktorí si ma najmú. Aby som to zhrnul do jednej vety: Zažil som, aké je vydať knihu, a teraz robím už len to, čo milujem najviac - píšem."

 
Pokračovanie rozhovoru: druhá časť | tretia časť | štvrtá časť

Martin Užák | 16.07.2015