Pri písaní básní možno rozlišovať voľnú
poéziu a poéziu, ktorá dodržiava rôzne konvenčné predpisy a stanovy. Tento príspevok sa pokúša o širší pohľad na oba spôsoby básnickej tvorby a vzájomne ich porovnáva.
Báseň píšu emócie, srdce, no tiež presné štruktúry. Rozdiely medzi meranou a voľnou poéziou dnes prerastajú do stále väčších rozmerov. Človek, ktorý značné množstvo pravidiel ovláda, ich rozpozná okamžite.
Báseň píšu emócie, srdce, no tiež presné štruktúry. Rozdiely medzi meranou a voľnou poéziou dnes prerastajú do stále väčších rozmerov. Človek, ktorý značné množstvo pravidiel ovláda, ich rozpozná okamžite.
Na
osobitných pravidlách a základných druhoch konvenčných prvkov sa
dohodla väčšina čitateľov i básnikov. Slobode sa však medze klásť
nemusia. Víťaziť môžu aj diela, ktoré sa jednoducho páčia a sú výborné
ako v očiach odborníka, tak i v očiach samotného čitateľa, ktorý nemusí
poznať celý rad zákonitostí.
Základnými
prvkami využívanými v meranej poézii sú obraz, rytmus, tempo,
prestávka, dynamika, enjambement a diskurz. Dobrá báseň zväčša obsahuje
len niektoré z týchto prvkov. Väčšinou sú to jeden až tri hlavné prvky,
ktoré sú citlivo dopĺňané ostatnými elementmi.
Rytmus
je dozaista základom, keďže predostiera báseň ako súbor zvukových stôp
(trochej, jamb, daktyl a spondej). V meranej poézii je možné nahrádzať
ho vhodným tempom, pretože ide o zrejme najkomplikovanejší parameter,
ktorý mnoho ľudí od písania básní odrádza. Rytmus ako taký môže často
pôsobiť úžasnou štruktúrou, avšak i monotónnosťou a nezaujímavosťou.
Umenie využívať nádherný rytmus je to, čo z autora robí uznávaného
básnika. Cestu k úžasne rytmickému dielu predstavujú presné striedania
prízvučných a neprízvučných slabík, uzavreté skladby veršov a strof,
metrický impulz a znenie prízvuku.
Vyššie
spomínané základné prvky sú v meranej poézii dopĺňané množstvom rôznych
básnických prostriedkov, estetických figúr a trópov. K častým figúram
patrí aliterácia, anafora, apostrofa, argot, epanastrofa, epifora,
epizeuxa, kalambúr, paradox, paronomázia, pleonazmus alebo synekdocha. Z
trópov je to hlavne epiteton, hyperbola, irónia, metonymia, metafora,
oxymoron, prirovnanie a personifikácia.
Pravidlá
písania básní sú v každej krajine odlišné. Ak však pátrame po samotnom
význame a základnom obohatení čitateľa, štrukturálna neviazanosť voľnej
poézie sa môže dostať do popredia. Popri všetkých parametroch je totiž
vždy potrebné myslieť i na samotné oslovenie čitateľa a na to, aby
pochopil pointu básne, keďže každá môže mať (a naozaj má) veľa výkladov.
V
rámci obrazu básne sa veľký význam prikladá senzorickému vplyvu
prostredníctvom chute, sluchu, hmatu a čuchu. Kapitolou samou o sebe je
zvuk básne, ktorý je veľmi dôležitý, keďže dokáže dodať iskru.
Prvoradou
úlohou básne by mala byť snaha o prepojenie s citmi, dušou i fyzickým
stavom čitateľa. Nezanedbateľné je tiež vyvolanie zvedavosti a vkusné
nastolenie abstraktnosti alebo skutočnosti.
Znie
to možno komplikovane, no všetky tieto vlastnosti dobrá báseň naozaj má
a nezáleží na tom, či je rozsahovo o 20 slovách alebo 20 stranách.
Podstatou pre básnika i čitateľa však zostáva správny výber.
Tak,
ako je umením dobrú báseň napísať, je tiež umením vedieť báseň čítať,
počúvať ju a rozumieť jej. Cestu, ktorou sa možno uberať, si básnik
vyberá sám. Môže písať básne na podklade slávnych a klasických diel.
Môže písať technicky zlé, no paradoxne populárne diela. Môže sa tiež
držať postupov a presných štruktúr. Možnosť slobodného výberu je pri
písaní básní skutočne neoceniteľná, no je tiež niečím, na čo sa často
zabúda, a to najmä na internetových portáloch poskytujúcich autorovi
kritické hodnotenie jeho diela.
Z
porovnania voľného a meraného básnenia vyplýva, že tvorba meranej
poézie je pre svoju záväznosť náročnejšia. Je ale potrebné pripomenúť,
že pravidlá meranej poézie nie sú pre autorov nevyhnutnosťou.
Ideálnou
cestou medzi meraným a voľným básnením sa zdá byť kompromis. Je predsa
vždy otázne, či autor dokáže stvoriť krásne nameranú báseň s množstvom
lahodných prvkov, ktoré by nepôsobili monotónne a akosi komplikovane. Na
druhú stranu je však potrebné, aby báseň určité kritériá predsa len
spĺňala a nijak tým nestrácala na svojom čare a určitej požadovanej
úrovni.
Samozrejme,
problematika rozoberaná v tomto článku sa netýka najlepších svetových
básnikov, ktorí sú obdarení prirodzeným talentom a v mnohých prípadoch
ani len netušia, že píšu podľa určitých pravidiel. V iných prípadoch
zasa píšu tak nádherne, že sa svojimi prácami podpisujú pod vznik nových
štruktúr.
Martin Užák | 15.06.2010
Martin Užák | 15.06.2010