Referencie sú pre ghostwritera dôležité, v oblasti ghostwritingu
sú však iba jedným z dvoch spôsobov prezentácie ghostwritera. Druhým
spôsobom, ktorý predstavuje tento príspevok, je vlastná
tvorba.
Ak
ghostwriter nie je nikde uvedený a zaradený, pracuje pod umeleckým
menom, ktoré ešte aj často mení (aj to sa stáva), alebo s klientmi
uzatvára zmluvu o prísnom mlčaní, referencie na jeho prácu prakticky
neexistujú. V takomto prípade musí využívať iné cesty, ako svoje
schopnosti prezentovať (nenechajte sa pomýliť - práve tieto cesty patria
ku klasickému ghostwritingu, v ktorom je ghostwriter šedou eminenciou).
Prvou
možnosťou prezentácie vlastnej tvorby je kniha, ktorú ghostwriter vydal
pod svojím menom (inými slovami: jeho vlastná kniha). Pokiaľ chce
ghostwriter pracovať na lukratívnych projektoch, nič mu to neuľahčí tak
ako jeho vlastná kniha, ktorú vydal z vlastnej iniciatívy a v ktorej ho
nijak neobmedzovali iné osoby.
Druhou
možnosťou prezentácie vlastnej tvorby ghostwritera sú rôzne publikácie,
články, texty a iné diela. Ghostwriter využíva aj písanie článkov do
magazínov alebo časopisov, prípadne písanie na internete. Takouto formou
prezentácie vlastnej tvorby sa nijak zvlášť nelíši od bežnej
prezentácie copywritera, a hoci je to len jedna z viacerých možností, v
tvrdej konkurencii na trhu by nemala byť ignorovaná.
S
písaním na internete môže vystupovať do popredia akákoľvek vlastná
tvorba, ktorú možno v internetových vodách vyhľadať a ktorá môže
ghostwriterovi pomáhať pri oslovovaní nových klientov. A keď je to
akákoľvek vlastná tvorba alebo forma prezentácie na internete, môže to
byť aj prezentácia formou vlastného blogu.
O využití blogu pri prezentácii ghostwritera bude reč v nasledujúcom článku z oblasti ghostwritingu.
Martin Užák | 10.05.2016
Martin Užák | 10.05.2016