Jednou z možností, ako sa ghostwriter môže prezentovať, je aj blog
alebo osobná stránka. Je to aspoň môj vlastný názor, ktorý v tomto
článku dokladám niekoľkými skúsenosťami z praxe.
Hoci
vedenie a písanie blogov alebo osobných stránok praktikuje nejeden
ghostwriter, zdá sa mi, že iba málokto na nich vystupuje tak, ako aj
skutočne pracuje. V oslovení nového klienta pritom môže rozhodovať
akýkoľvek text, ktorý klient pod menom ghostwritera nájde, vrátane textu
na blogu alebo osobnej stránke.
V
mojej praxi som sa stretol už s niekoľkými prípadmi ghostwriterov,
ktorých si klienti nevybrali iba preto, že natrafili na ich blogy a
osobné stránky, na ktorých sa uvoľňovali a odbočovali od svojho
typického štýlu. Blogy a vlastné stránky sa pre nich stali miestom, kde z
nejakého dôvodu zabúdali na svoju profesionalitu, boli prehnane osobní a
k niektorým háklivým spoločenským témam zaujímali prekvapivo
kontroverzné stanovisko. Písanie blogu alebo vlastnej stránky im v
konečnom dôsledku uškodilo, a uškodilo im len a len ich vlastnou vinou.
Ak
človek pracuje v publikačnom priemysle, blog alebo osobná stránka by
nemali byť niečím, čo mu má škodiť. Práve naopak: mali by byť odrazom
jeho práce a v ideálnom prípade by mu mali pomáhať. Pre ghostwritera to
môže platiť viac ako pre kohokoľvek iného, pretože aj pri vlastnej
prezentácii je to stále klient, o koho ide.
Pokiaľ
sa klient rozhoduje aj na základe blogu ghostwritera a jeho písanie ho
osloví, blog môže byť pre ghostwritera vhodnou formou prezentácie
vlastnej tvorby, ktorá mu nakoniec môže priniesť nový projekt.
Tieto
odvážne myšlienky tu prezentujem cielene, pretože v mojej viac ako
osemročnej praxi v redakčných službách sa už opakovane potvrdili. Aj keď
sa v práci ghostwritera teším čoraz vyššiemu percentu vracajúcich sa
klientov, dobrým referenciám od minulých klientov, titulu spoluautora a
editora na rôznych dielach klientov i pomerne osožnej pozícii vo
vydavateľskej sieti, v niektorých prípadoch som tieto referencie
nepotreboval a klienti ma oslovili po tom, čo si zadali moje meno do
vyhľadávača a našli v ňom niektorý z mojich blogov.
Blog
mi neoceniteľne pomohol aj v lete 2011, kedy som sa uchádzal o pozíciu
editora profilu najväčšieho európskeho časopisu svojho druhu na
sociálnej sieti Facebook. Vtedy stačilo šéfredaktorovi časopisu napísať
e-mail s odkazom na vlastný blog a pripojiť poznámku o tom, že on sám
najlepšie vie, čo hľadá a čo potrebuje. Zo 130 prihlásených som nakoniec
uspel i ja, editorom profilu som dodnes, robím to ako jediný Slovák, a
čo je najväčší paradox, v onom lete 2011 som ani nemal založený účet na
Facebooku - stačilo poznať jeho marketingové využitie. Blog mi to
uľahčil tak výrazne, že účet na Facebooku som si mohol vytvoriť až po
tom, čo ma na túto pozíciu vzali.
Preto
si myslím, že blog alebo osobný web by mal dnes mať každý ghostwriter, a
mal by mu slúžiť k tomu, aby mu uľahčoval prácu a bol jej primeranou
prezentáciou. V dnešnej dobe, kedy je najdôležitejšie odlíšiť sa od
konkurencie, musí byť aj niečo ako blog alebo osobný web na úžitok a nie
na škodu či príťaž.
Martin Užák | 20.05.2016
Martin Užák | 20.05.2016