Praktickej interpretácie autorského práva nikdy nie je dosť, tento príspevok preto poukazuje na aplikáciu autorského zákona na výstredné podmienky tvorby elektronickej knihy Rock Club očami štamgastov.
   
Autorské právo je problematika, ktorá je s akoukoľvek tvorbou a prezentáciou vlastnej práce či práce iného autora spájaná so samozrejmosťou. Autorský zákon v umeleckých sférach tvorby (t.j. akejkoľvek tvorby vyjadrenej v akejkoľvek forme) patrí medzi najrozšírenejšie pravidlá, ktoré je potrebné rešpektovať.
Autorské právo je problematika, ktorá je s akoukoľvek tvorbou a prezentáciou vlastnej práce či práce iného autora spájaná so samozrejmosťou. Autorský zákon v umeleckých sférach tvorby (t.j. akejkoľvek tvorby vyjadrenej v akejkoľvek forme) patrí medzi najrozšírenejšie pravidlá, ktoré je potrebné rešpektovať.
"Autorské
 právo na dielo vzniká okamihom, kedy je dielo vyjadrené v podobe 
vnímateľnej zmyslami, bez ohľadu na jeho podobu, obsah, účel, kvalitu 
alebo formu vyjadrenia."
S
 citáciou, ktorá nadväzuje na konkrétne zbierky zákonov (v SR zákon č. 
618/2003 Zb. o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom,
 v ČR zákon č. 121/2000 Zb. o práve autorskom, o právach súvisiacich s 
právom autorským a o zmene niektorých zákonov; platnosť pre marec 2011),
 sa človek môže stretnúť na každom kroku. Táto citácia je dostatočne 
rozšírená, bežná a prirodzená.
Ako
 však naša podivuhodná stredoeurópska realita nasvedčuje, verejnosť 
pozná tieto stanovy iba z teoretického hľadiska. Skutočná a názorná prax
 je žiaľ niečo, s čím sa človek u nás bežne (a nepochopiteľne) 
nestretáva. Slovenské i české podmienky sú plné paragrafov, vyhlásení a 
usmernení, ktoré sú síce prekrásne široké, no ktorým bežný človek i 
napriek ich "úplnosti a jednoznačnosti" skrátka nerozumie. Čo je však 
smutnejšie, pre naše domáce podmienky je príznačné aj ignorovanie 
základnej potreby vysvetliť bežným ľuďom, čo všetky tie tony "múdrych 
rečí" znamenajú v skutočnosti - v praxi.
Osobne
 pracujem s autorským zákonom celý život. Verte či nie, i dnes možno v 
našich stredoeurópskych podmienkach natrafiť na autora alebo webmastera,
 ktorý tento zákon nielenže ignoruje, ale ani nedokáže aplikovať v praxi
 a nerozumie tomu, čo by malo byť prakticky základom jeho kvalitného a 
legálneho vystupovania. Prezradiť niečo viac a vysvetliť, ako všetko v 
skutočnosti funguje, nie je žiadnou písanou povinnosťou, čo práve u nás 
platí doslovne. Naša spoločnosť skrátka dospela do tak ohromného bodu, 
že už ani obyčajná a prostá rada, ktorá ušetrí tony času a námahy, dnes 
nie je zadarmo.
Nikdy
 by som nechcel, aby sa nezrovnalosti súvisiace s autorským zákonom 
vyskytovali i v rámci blogu Literatúra bez príkras alebo rôznych kníh, 
prác a periodík, ktoré tento blog predstavuje. O autorskom zákone a základných stanovách,
 ktoré sú aplikované do bezprostrednej praxe podmienok blogu, sa môžete 
dočítať prakticky od jeho vzniku. Aktuálny článok teda možno vnímať ako 
doplnenie jednej širokej témy, ktorej sa na tomto blogu venuje veľká 
pozornosť, alebo ako určité zakročenie proti fádnosti zákonných stanov.
Autorský
 zákon je v tomto článku približovaný na pozadí reálneho príkladu, ktorý
 má na týchto stránkach ten najpriamejší možný súvis. Kľúčové práva sú 
predostreté v rovine dávnych a značne osobitých príprav elektronickej 
knihy Rock Club očami štamgastov,
 keďže tieto prípravy odkryli mnoho najrôznejších uhlov pohľadu, akými 
možno na autorský zákon a jeho aplikáciu v praxi nazerať.
Je
 zrejmé, že autorský zákon nemožno ani v praxi vysvetliť iba jedným 
uceleným článkom, keďže má nehorázne mnoho podôb, zákutí a odnoží 
riešenia. I preto sa problematika dotýka konkrétneho merita veci, aby 
mohla byť v budúcnosti priblížená znova iným spôsobom, za iných 
okolností a na základe iného príkladu.
Pred
 nazretím do zákutí autorského zákona nemožno vynechať niekoľko slov k 
samotnej knihe Rock Club očami štamgastov, ako i zopár stručne 
predstavených obmedzení, ktoré sa s jej uverejnením spájali.
Knižka,
 ktorej spoluautorom je môj dobrý priateľ Ján "Johny" Mihál, bola 
dokončená v roku 2010. Dielo popisuje slávny nitriansky rockový podnik 
naOZZaY a okrem histórie a popisu klubu venuje pozornosť aj míľnikom 
veľkej rockovej muziky či spoluautorovým notesom, ktoré počas niekoľkých
 rokov svojej existencie zachytávali atmosféru podniku v jeho bežnej 
prevádzke. Texty knihy sú doplnené o stovky fotografií, rôzne výroky 
protagonistov a ich vzájomné vzťahy, čo výrazne podčiarkuje i široká 
medzinárodná účasť. Kniha bola po prvýkrát uverejnená 8. marca 2010 a od
 1. februára 2011 je k dispozícii v 206-stranovej PDF forme.
Pôvodný rozmer knihy bol omnoho širší. K jeho skráteniu prispel práve autorský zákon.
U
 originálnej (a ďaleko rozsiahlejšej) podoby knihy išlo v rámci 
rešpektovania autorských práv o podtrhnutie značného objemu rôznych 
prevzatých, citovaných, parafrázovaných a venovaných informácií.
Od
 začiatku tvorby knihy sme počítali s maximálnou mierou využitia 
autorizácie cudzích textov a fotografií, čo znamená, že všetky 
informácie boli po zhromaždení a uvedení do konkrétnej podoby pripravené
 na schválenie vlastníkov autorských práv. A práve v týchto 
skutočnostiach nás pribrzdil autorský zákon, ktorý z pôvodne veľmi 
širokého diela vytvoril len akúsi "skrátenú verziu", tú, ktorá je k 
dispozícii.
S
 týmto postupom sme vzhľadom na autorizáciu vopred počítali a doslova si
 počkali, koľko povolení nakoniec dostaneme, čo sa ale nie vždy 
stretávalo s pozitívnym ohlasom vlastníkov práv. Je totiž pravdou, že ak
 do hry vstupuje autorský zákon (t.j. serióznosť), človek k danej 
skutočnosti pristupuje zväčša obozretnejšie a materiály, ktoré venoval 
pôvodne, neskôr prezerá a schvaľuje s celkom iným pohľadom.
Hlavnými
 vlastníkmi autorských práv, ktorých rôzne informácie (texty, 
fotografie) sme v knihe použili, boli okrem samotného vedenia Rock Clubu
 naOZZaY aj priami protagonisti, ktorých sa zozbieralo takmer 130. 
Protagonistov, ktorí sa k uverejneniu nevyjadrili alebo s ním priamo 
nesúhlasili, sa našlo približne 50.
Okresaním
 pôvodnej predbežnej verzie knihy o 500 stranách a viac ako 800 
fotografiách vzniklo dielo o rozsahu 200 strán s približne 350 použitými
 fotografiami. Autorský zákon tu zohral rozhodujúcu úlohu, keďže pri 
veľkom rozsahu knihy ho vonkoncom nešlo obísť, čo je v dnešných 
podmienkach bežné.
Priama
 a bezprostredná, no vopred pripravená autorizácia, ktorú sme so 
spoluautorom zvolili, bola hlavným dôvodom toho, že projekt nakoniec 
neskončil fraškou a neuverejnením. Ak sa preto niekedy odhodláte k 
príprave diela, ktoré je plné materiálov podčiarknutých cudzími 
vlastníckymi právami, postupu o pôvodne širokej príprave a až následnej 
selekcii sa netreba obávať - naozaj sa z neho dá "vysomáriť".
Vlastnícke
 práva iných osôb dokážu autora, ktorý by ich po správnosti mal 
preukázať, zasadiť do pozície, z ktorej musí svoje pôvodné dielo výrazne
 okresať. U našej knižky platilo toto pravidlo dvojnásobne.
Dlhodobejšie
 status quo originálnej verzie sa tiahlo k prelomu rokov 2009 a 2010, k 
čomu okrem potreby dôsledného citovania cudzích informácií prispel aj 
značný encyklopedický rozmer, ktorého zabezpečenie si za maximálneho 
rešpektu voči autorskému zákonu vyžadovalo fúru ďalšieho a ďalšieho 
času. Medzi problémy, ktoré uverejnenie knihy oneskorili, patrila aj 
nemožnosť kontaktovať všetky zainteresované osoby.
Je
 teda zrejmé, že komplexnosť pôvodného diela bola po mnohých stránkach 
neudržateľná. Samozrejme, porušovanie autorských práv iných osôb nikdy 
nemožno z týchto tvorivých sfér celkom vymazať, na čo v prípade 
získavania povolení slúžia okrem priamych poplatkov za vlastnícke práva i
 následne poplatky a postihy u nelegálne šírených informácií (o súdoch 
sa ani nezmieňujem - tie obvykle riešia až tie najzávažnejšie 
porušenia). Medzi dohodou stanovenou pred a po uverejnení knihy je teda 
ohromný rozdiel.
Poplatky
 za povolenie publikovať fotografiu alebo opis inej osoby sú dnes 
krajným riešením. Oslovení dotyční (alebo agentúry, ktoré fotografie 
vlastnia alebo ich vlastníkov zastupujú) väčšinou žiadne peniaze 
nevyžadujú a z propagácie v literárnej podobe sú jednoducho nadšení. 
Vďaka "komerčnému neporiadku" a nekontrolovateľnosti internetových 
databáz sa však tieto povinnosti autorov beztak často obchádzajú. Je 
ťažké ich striktne a bez výnimky dodržiavať, a rovnako je ťažké ich z 
opačnej strany ustrážiť. O nič obzvlášť závažné sa väčšinou nejedná - 
koniec koncov, keby sa tieto práva striktne dodržiavali, nemohli by 
vzniknúť mnohé známe reportáže alebo umelecké fotografie (samozrejme s 
výnimkou bulváru).
V
 podmienkach originálnej podoby našej knihy sme sa skutočne nemohli 
spoliehať na prípadné sankcie plynúce z nedodržania autorského zákona, a
 to vzhľadom na pôvodný široký záber diela. Čím je pestrosť diela (tzn. 
množstvo použitých citácií, cudzích informácií a fotografií) väčšia, tým
 väčšej dôležitosti doznáva správne a legálne používanie týchto 
informácií. Neplatí to len v ojedinelých prípadoch, ako napr. 70 rokov 
od smrti originálneho autora, kedy povolenia i dedičské práva strácajú 
význam.
Pravdepodobnosť,
 že sa autorovi diela ozve vlastník konkrétnej fotografie alebo agentúra
 zastupujúca hudobné teleso s tým, že na uverejnenie materiálu neboli 
získané žiadne povolenia, je naozaj minimálna, ale vždy existuje. V 
klasických prípadoch dotknutá strana berie do úvahy fakt, že dielo nie 
je vydané vydavateľstvom, neprináša zisk a je napísané pre "prosté 
potešenie známych, priateľov a zopár záujemcov". Vo väčšine prípadov sa 
človek pod týmto postupom pobaví a trébars si dielo vypýta ako určitú 
kuriozitu.
Riziko,
 kedy sa v najhoršom prípade spätne uhrádza poplatok za nelegálne 
uverejnenie informácie alebo fotografie, sme si však v rámci originálnej
 verzie knihy nemohli dovoliť. Riziko ako také bolo síce nízke, no v 
prenesení do podmienok širokého originálu knihy prerástlo do 
nepríjemných rozmerov.
Obvyklý
 poplatok za uverejnenie cudzej fotografie predstavoval za starej meny 
sumu okolo 500 Sk. V originálnej podobe knihy boli z celkového počtu 800
 fotografií autorizované asi dve tretiny, čo by v súčte a pri najhoršom 
možnom scenári znamenalo spätné uhrádzanie sumy o približne 135 tisícoch
 Sk. Je preto nad slnko jasné, že človek hovoriaci o svojom diele ako o 
radosti vlastnej a radosti určenej pre zopár ľudí by pri takejto 
monštruóznej konštelácii autorsky nepodtrhnutej knihy nemohol s 
argumentmi nikde a nikdy uspieť.
Samozrejme,
 tento desivo pôsobiaci obrázok nie je celkom reálny. Ak by však autor 
uverejnil miesto niekoľkých nelegálnych fotografií takmer tri stovky 
takýchto kúskov, počet obvinení a teda i hodnota následnej sumy za 
spätné poplatky by mohli rapídne narásť. Pri poznaní týchto a podobných 
čísel snáď ani nemožno nájsť duchaprítomného autora, ktorý by sa s 
podobnými postihmi zahrával.
Dodržiavanie
 autorského zákona v dielach, v ktorých autor využíva myšlienky a 
informácie cudzích osôb, má veľký význam. Uverejnenie vlastnícky 
nepodčiarknutých informácií a ich spojenie s prípadnou následnou úhradou
 spätných poplatkov je extrémom, no môže byť realitou, najmä ak si 
opačná (dotknutá) strana uvedomí, že z nevedomosti alebo nepripravenosti
 chybujúceho autora môže vyťažiť (t.j. zarobiť).
Poplatky
 spájané s povolením na uverejnenie nie sú s výnimkou encyklopedicky 
postavených kníh celkom bežné. Ak však vyriešené neboli, možno ich 
naozaj vymáhať, a to bez ohľadu na druh a rozsah knihy.
V
 "nenáročne postavených knihách vlastnej tvorby" sa porušenie autorských
 práv nájde ojedinelejšie, pričom po vzájomnom dohovore sa naň môže 
rýchlo zabudnúť. U rozsiahlejších diel, ktoré sú preplnené cudzími 
informáciami a fotografiami, je v prípade porušenia autorského zákona 
pravdepodobnejší opak.
Oko
 sa dá prižmúriť vždy, k čomu dopomáha najmä fakt, že je prakticky 
nemožné zohnať kontakty na všetkých pôvodných autorov (vlastníkov 
autorských práv). Neistotu v týchto právach je však vždy lepšie riešiť 
okresaním pôvodných plánov, čo sme so spoluautorom volili i v prípade 
nášho diela. 
Martin Užák | 28.02.2011
Martin Užák | 28.02.2011
