26. mája 2018

Ako na headhunterov na profesijnej sieti LinkedIn

Môžu vášmu ghostwritingu pomôcť headhunteri? Kdekto by vám povedal, že je to nemožné, ale moje skúsenosti ukazujú, že to ide. Stačí len vedieť, ako k headhunterom a ich ponukám pristupovať.


Ako ghostwriter som neustále otvorený novým pracovným príležitostiam. V posledných rokoch mám to šťastie, že sústavne dostávam ponuky na nové zákazky a svoj pracovný harmonogram skladám a upravujem tak, aby som po ukončení jedného projektu okamžite a bez zbytočného čakania prešiel k tomu ďalšiemu.

Vo svete freelancingu a ghostwritingu to nie je pravidlom. Chce to roky driny a trpezlivosti, chce to budovanie siete kontaktov a šikovné marketingové ťahy. Aby ste v tejto roli uspeli a dostali sa do povedomia potenciálnych klientov, potrebujete lukratívne kontakty, ktoré vás posunú k ďalším potenciálnym zákazníkom, platenú i neplatenú reklamu a premyslené budovanie vzťahov s tými "správnymi" ľuďmi a spoločnosťami.

V ghostwritingu pracujem viac ako desať rokov a často dostávam otázku, ako hľadám svojich klientov. Pravda je taká, že v posledných troch rokoch už nepostupujem tak, ako som popísal vyššie, pretože jednoducho už len čakám, kým si ma klienti nájdu sami. A nikde to nejde lepšie ako na profesijnej sociálnej sieti LinkedIn.

O profesijnej sieti LinkedIn a jej možnostiach pre ghostwriterov som na tomto blogu už v krátkosti písal v októbri minulého roka. Vtedy som okrem iného vyhlásil, že táto sociálna sieť je pre ghostwriterov doslova živnou pôdou s potenciálnymi klientmi a pracovné ponuky sa na nej rodia ako huby po daždi.

LinkedIn je v tomto smere zaujímavý aj tým, že nie sú to len samotní klienti, ktorí si ma na ňom ľahko nájdu. Okrem samotných klientov ma na tejto sociálnej sieti zvyknú pravidelne kontaktovať aj headhunteri.


(Lilly Rum via Unsplash)

 
O headhantingu ste už dozaista počuli. Headhunter ("mozgolovec") sa živí vyhľadávaním manažérov a odborníkov z rôznych oblastí, aby ich oslovil s atraktívnou ponukou práce. Ak takúto pracovnú ponuku prijmete, pre headhuntera bude odmenou provízia z vášho platu, pohybujúca sa na úrovni okolo 25 %.

Samozrejme, je dôležité, aby ste si vybrali len lukratívne a perspektívne ponuky, u ktorých vám nebude prekážať, že prídete o štvrtinu svojej odmeny. Inak spolupráca s headhunterom prakticky nemá význam.

Je tiež veľmi dôležité, aby ste na lákavú ponuku od headhuntera nehľadeli len cez svoju okresanú finančnú odmenu, ale aby ste ju vnímali aj ako možnosť na nadviazanie osobného kontaktu so samotným klientom, ktorý vás neskôr a už bez asistencie headhuntera môže posunúť k novým klientom. Na túto skutočnosť mnoho kandidátov trestuhodne neprihliada a mnohí preto headhunterov a ich podmienečné ponuky nemajú vždy v láske.

Priznám sa, že na headhunterov a ich rôzne taktiky som sa pripravoval ešte skôr, ako ma sami začali oslovovať, takže moje skúsenosti s nimi sú len pozitívne. Vedel som, kedy im povedať áno a kedy nie, čo práve potrebujem a čo by bol naopak krok späť, takže žiadne nepríjemné prekvapenia ma nezastihli.

Len za posledné dva roky ma na profesijnej sieti LinkedIn oslovilo bezmála 50 headhunterov s konkrétnou ponukou práce pre cieľového klienta. Väčšina z nich bola zo Slovenska a z Čiech, našlo sa však aj viacero ponúk zo Spojených štátov amerických, niekoľko z Nemecka a po jednej napríklad zo Švajčiarska, Francúzska či Austrálie.

Niektoré z ponúk som prijal, niektoré som naopak odmietol. Nebál som sa povedať nie ani lukratívnym, ale v tej chvíli neperspektívnym ponukám, ako napr. niektorým právnickým firmám či patentovej kancelárii.

Väčšina headhunterov ma kontaktovala a zvykne kontaktovať najskôr písomne. Iní si ihneď pýtajú telefonický kontakt a komunikujú so mnou takouto formou. Niektorí zvyknú preferovať osobné stretnutie.

Jednu dobu som mal s touto formou prístupu k novým klientom natoľko pozitívne skúsenosti, že som mal pocit, že ak ma headhunter okamžite nekontaktuje a do niekoľkých hodín či dní mi neponúkne konkrétnu zákazku, pravdepodobne dobrým headhunterom nebude (treba brať s rezervou).

Prirodzene, aby vás headhunter na LinkedIn mohol nájsť a osloviť vás s lukratívnou a perspektívnou ponukou, musíte mu to umožniť. Musíte mať za sebou určité skúsenosti, spĺňať konkrétne požiadavky, mať konkrétne výsledky, ideálne aj referencie. To už je ale otázka predtým spomínaného trpezlivého vytvárania povedomia.

V konečnom dôsledku som sa presvedčil a prakticky dodnes sa presviedčam, že klientov mi dokážu nájsť aj samotní headhunteri. Naučil som sa, že aj spolupráca s nimi môže byť efektívnou formou hľadania nových klientov, ak naozaj viem, čo chcem, čo potrebujem a pokiaľ sa neštítim povedať aj jednoznačné "nie".

Spoluprácu s headhuntermi na úrovni ghostwritingu môžem preto jedine odporučiť.