9. augusta 2016

Ghostwriting na sociálnej sieti (príklad z praxe)

Hoci na Slovensku ghostwriting nie je veľmi populárny, v zahraničí sa začína vo veľkom využívať už aj na sociálnych sieťach. Príspevok poukazuje na konkrétny príklad využitia ghostwritingu na sociálnej sieti.
 
   
Na Slovensku a v Česku nie je ghostwriting až natoľko známy, aby široká verejnosť dokázala oceniť či prinajmenšom pochopiť, o čo v ňom ide a ako jej môže pomôcť. Väčšina ľudí nemá ani základné povedomie o tom, čo ghostwriting je a ako ho môžu využívať vo svoj prospech v rôznych oblastiach a sférach života.

Týmto článkom reagujem na úvahu napísanú v súvislosti s prípadom televíznej reportérky Wendy Bellovej, ktorá bola v marci tohto roka prepustená zo svojho zamestnania po tom, čo na sociálnej sieti zverejnila kontroverzné komentáre s rasovým podtextom. V tejto úvahe som vyjadril svoje presvedčenie o tom, že Bellová by sa do týchto problémov nedostala, ak by využívala služby ghostwritera. Ako to ale funguje na sociálnych sieťach?

Ghostwriter na sociálnej sieti má prístup k osobného profilu osobnosti, ktorá si ho najala, a je platený za to, aby písal v jej mene. S osobnosťou má uzatvorenú zmluvu s obvykle vysokou pokutou alebo ďalšími formami právneho postihu pre prípad, že by prezradil svoju identitu. Je oboznámený s tým, čo má a čo nemá zverejňovať, ako by mal v mene osobnosti vystupovať, na aké témy sa má zameriavať. Do svojej práce vkladá skúsenosti s písaním pútavých a ľahko predajných textov, takže akákoľvek známa osobnosť vďaka nemu pôsobí veľmi uhladene, nerobí gramatické chyby a prezentuje sa ako autorita s dobrými vyjadrovacími schopnosťami.

Využitie ghostwritingu na sociálnych sieťach je pre niekoho možno prekvapivé zistenie, faktom ale je, že je to bežná prax verejne známych osobností. Pokiaľ si myslíte, že za všetkými komentármi vášho obľúbeného herca, speváka, športovca alebo iného známeho človeka stojí len on sám, nemusí to byť pravda.

Jedným príkladom za všetky je americký herec a režisér George Takei. Ten dominuje na sociálnej sieti Facebook ako málokto. K príspevkom jeho stránky na tomto sociálnom médiu sa v súčasnosti hlási bezmála desať miliónov ľudí, pričom jeden až tri milióny na ne aj reagujú, čím len dotvárajú jednu z najaktívnejších stránok svojho druhu na Facebooku. Ale ako už zrejme tušíte, Takei túto stránku nevedie sám.

V lete 2013 vysvitlo, že o niektoré vtipné vyhlásenia a komentáre Georgea Takeia na jeho stránke na Facebooku sa stará ghostwriter Rick Polito, ktorý sa preriekol pri rozhovore s blogerom Jimom Romeneskom. Polito uviedol, že za každé vtipné vyhlásenie, ktoré zverejní na stránke Georgea Takeia na Facebooku, dostáva desať dolárov. Takeiho stránka ich pritom neraz chrlí každú hodinu a reakcie fanúšikov sa zbierajú raketovým tempom.

Takeiovi toto odhalenie uškodilo a mnohí jeho verní fanúšikovia boli z neho sklamaní a nahnevaní, pretože si mysleli, že všetky príspevky píše iba on sám a nikto iný. Polito sa to neskôr snažil zachrániť, keď vyhlásil, že o Takeiho stránku sa v skutočnosti nestará, iba jej posiela vtipné vyhlásenia, ktoré Takei zverejňuje.

Polito sa Takeiovi ospravedlnil, verejné vyhlásenie však musel urobiť aj Takei. Ten taktiež uviedol, že Polito mu iba posiela vtipné vyhlásenia, ktoré on potom zverejňuje (na veci to však nič nemení - aj toto je ghostwriting). Takei okrem toho uviedol, že o obsah jeho stránky sa stará aj jeho manžel Brad Altman a niekoľko asistentov. To už je ghostwriting ako vyšitý, a aj keď možno nie v podaní Polita, tak v podaní týchto ostatných pánov.

Takei na záver dodal, že komentáre sú vždy jeho. "Sú autenticky moje, to vás uisťujem," povedal doslovne. Mnohí jeho fanúšikovia mu to však už neverili. Koniec koncov, v ghostwritingu nie je problém písať autenticky.

Ako je teda vidieť, ghostwriting má uplatnenie aj na sociálnej sieti Facebook. To ale tiež znamená, že ani na sociálnej sieti si nemôžete byť celkom istí tým, že je to skutočne tá slávna osobnosť, ktorá s vami komunikuje.
  
 
Z podkladov:
  • Comedy writer apologizes to George Takei over ghost-writing Facebook page flap (Ethan Sacks, New York Daily News; 13.6.2013)
  • George Fakei?! Takei Says That's Not Always Him on Facebook (Ryan Tate, Wired; 7.6.2013)