9. augusta 2016

Ako web pomáha (nielen) pri práci ghostwritera

Jednou z možností, ako sa ghostwriter môže prezentovať, je aj blog alebo osobná stránka. Je to aspoň môj vlastný názor, ktorý v tomto článku dokladám niekoľkými skúsenosťami z praxe.


Hoci vedenie a písanie blogov alebo osobných stránok praktikuje nejeden ghostwriter, zdá sa mi, že iba málokto na nich vystupuje tak, ako aj skutočne pracuje. V oslovení nového klienta pritom môže rozhodovať akýkoľvek text, ktorý klient pod menom ghostwritera nájde, vrátane textu na blogu alebo osobnej stránke.

V mojej praxi som sa stretol už s niekoľkými prípadmi ghostwriterov, ktorých si klienti nevybrali iba preto, že natrafili na ich blogy a osobné stránky, na ktorých sa uvoľňovali a odbočovali od svojho typického štýlu. Blogy a vlastné stránky sa pre nich stali miestom, kde z nejakého dôvodu zabúdali na svoju profesionalitu, boli prehnane osobní a k niektorým háklivým spoločenským témam zaujímali prekvapivo kontroverzné stanovisko. Písanie blogu alebo vlastnej stránky im v konečnom dôsledku uškodilo, a uškodilo im len a len ich vlastnou vinou.

Ak človek pracuje v publikačnom priemysle, blog alebo osobná stránka by nemali byť niečím, čo mu má škodiť. Práve naopak: mali by byť odrazom jeho práce a v ideálnom prípade by mu mali pomáhať. Pre ghostwritera to môže platiť viac ako pre kohokoľvek iného, pretože aj pri vlastnej prezentácii je to stále klient, o koho ide.

Pokiaľ sa klient rozhoduje aj na základe blogu ghostwritera a jeho písanie ho osloví, blog môže byť pre ghostwritera vhodnou formou prezentácie vlastnej tvorby, ktorá mu nakoniec môže priniesť nový projekt.

Tieto odvážne myšlienky tu prezentujem cielene, pretože v mojej viac ako osemročnej praxi v redakčných službách sa už opakovane potvrdili. Aj keď sa v práci ghostwritera teším čoraz vyššiemu percentu vracajúcich sa klientov, dobrým referenciám od minulých klientov, titulu spoluautora a editora na rôznych dielach klientov i pomerne osožnej pozícii vo vydavateľskej sieti, v niektorých prípadoch som tieto referencie nepotreboval a klienti ma oslovili po tom, čo si zadali moje meno do vyhľadávača a našli v ňom niektorý z mojich blogov.

Blog mi neoceniteľne pomohol aj v lete 2011, kedy som sa uchádzal o pozíciu editora profilu najväčšieho európskeho časopisu svojho druhu na sociálnej sieti Facebook. Vtedy stačilo šéfredaktorovi časopisu napísať e-mail s odkazom na vlastný blog a pripojiť poznámku o tom, že on sám najlepšie vie, čo hľadá a čo potrebuje. Zo 130 prihlásených som nakoniec uspel i ja, editorom profilu som dodnes, robím to ako jediný Slovák, a čo je najväčší paradox, v onom lete 2011 som ani nemal založený účet na Facebooku - stačilo poznať jeho marketingové využitie. Blog mi to uľahčil tak výrazne, že účet na Facebooku som si mohol vytvoriť až po tom, čo ma na túto pozíciu vzali.

Preto si myslím, že blog alebo osobný web by mal dnes mať každý ghostwriter, a mal by mu slúžiť k tomu, aby mu uľahčoval prácu a bol jej primeranou prezentáciou. V dnešnej dobe, kedy je najdôležitejšie odlíšiť sa od konkurencie, musí byť aj niečo ako blog alebo osobný web na úžitok a nie na škodu či príťaž.