Najpredávanejšie knihy súčasnosti. Čo ich spája?

Najpredávanejšie knihy súčasnosti sú najpredávanejšími z dobrých dôvodov. Ak chce autor uspieť, súčasné trendy v publikačnom priemysle by mal poznať a rozhodne by ich nemal ignorovať.

Knihu dnes môže napísať každý, umením však nie je knihu napísať - umením je knihu predať. Skutočným umením je potom knihu predať vo veľkom náklade, najlepšie ako bestseller valcujúci zvyšok konkurencie.

Ak sa dnes pozriete na hocaký zoznam najpredávanejších kníh (v slovenskom jazyku, aby sme zostali na Slovensku), natrafíte na základné spoločné črty, ktorými sa tieto knihy vyznačujú. O aké črty ide?


Bežný obrázok z kníhkupectiev (Dakota Corbin via Unsplash)


Fúra čitateľov


Aby sa kniha predala, musí byť o ňu záujem, obvykle veľký záujem, znamenajúci aspoň dve a viac tisíc predaných kusov. Pri takomto scenári sa knihy rentujú, čo v praxi znamená, že sa vracajú investície a autor si aj niečo zarobí. Samozrejme, kniha sa môže predávať aj v oveľa menšom náklade, takto však nemusí priniesť očakávané výsledky. Faktom tiež je, že ak kniha vstupuje na trh a ešte len mieni hľadať svojich potenciálnych čitateľov, a ak je okruh jej čitateľov priveľmi úzky, jej šance na úspech nemusia byť vysoké.

Najpredávanejšie knihy súčasnosti oslovujú veľmi široký okruh čitateľov. Špecializujú sa na moderné témy a oblasti, pričom už pred ich vydaním existuje dobrý predpoklad, že dokážu osloviť tisíce ľudí. Ženské romány, sci-fi a fantasy knihy, knihy o varení, fitness a chudnutí, detektívky, knihy pre deti, knihy známych osobností, motivačné knihy či v ostatnej dobe aj knižne spracované príbehy osôb, ktoré prežili vojnu a koncentračné tábory - to sú najpopulárnejšie súčasné témy, po ktorých baží najširšia čitateľská základňa.

Jedinečný obsah


Ďalšou spoločnou črtou najpredávanejších kníh je ich originalita. Hoci sú si tematicky často veľmi podobné a bojujú s nedozerným množstvom konkurencie, dokážu sa presadiť vďaka tomu, že sú niečím absolútne výnimočné - že sa za nimi ukrýva jedinečný obsah, ktorý z nich robí najlepšie knihy v ich tematickej oblasti. Samozrejme, ich jedinečnosť je neraz daná aj tým, že sú výborne napísané a ľahko sa čítajú.

Bestsellery sú vždy niečím mimoriadne a fascinujúce. Vďaka tomu dokážu zaujať množstvo čitateľov, hoci podobných kníh na rovnakú tému môžu byť stovky. Čitatelia najviac milujú zaujímavé príbehy, nevšedné rozuzlenia, prekvapenia, napätie, humor, nezvyčajné udalosti a scenérie, netradičné prostredia.

Overený autor


K úspechu najpredávanejších kníh často prispieva aj meno a sláva autora. Schválne, koľko debutantov a neznámych autorov, ktorí nikdy predtým nič nevydali, nájdete v zoznamoch najpredávanejších kníh? Veľa ich nie je. Mnohí čitatelia sú totiž zvyknutí, že ak ich niekto ohúri, jeho ďalšiu knihu si kupujú automaticky.

Zahraniční autori, ktorých knihy sa na Slovensku prekladajú už ako svetoznáme veľdiela, majú nálepku svetového bestselleru a známeho, miliónovo predávaného a celosvetovo prekladaného autora vyobrazenú priamo na obale. Čitatelia to berú ako záruku kvality - mnohí si predsa vyberajú len z bestsellerov.

Výhodou slávnych autorov je tiež to, že ak už predtým vydali bestseller, v upútavkách na ich ďalšie knihy to bude automatická fráza, ktorú nemožno opomenúť, aj keby tá predošlá dobre predávaná kniha s tou súčasnou vôbec nesúvisela. Meno autora skrátka robí svoje a ak sa naozaj preslávi, predaj ďalších kníh je o to ľahší.

Dobrý marketing


Dôležitým prvkom úspešného predaja je dobrý marketing, teda spôsob, ako spropagovať produkt. Knihy v tomto smere nie sú žiadnou výnimkou - ich predajnosť rastie a klesá aj vďaka marketingovým aktivitám.

V rámci marketingu je žiaduca reklama, dalo by sa napísať v akejkoľvek forme. Knihám pomáha reklama v novinách a časopisoch, televíznych reláciách, na knižných veľtrhoch a tematicky podobných eventoch. Kvalitnou reklamou môže byť aj odborná recenzia, najmä pokiaľ jej pozitíva prevyšujú negatíva.

Marketing dnes možno efektívne realizovať a podporovať aj na internete. Knihy možno predávať cez vlastné webové stránky, na ich podporu sa môžu využívať sociálne siete a blogy. Hoci to znie ako klišé, sotva nájdete bestseller, o ktorom by bolo na internete minimum informácií. Čím viac sa o ňom píše, tým lepšie.

Marketing je ešte dôležitejší vtedy, ak autor nie je známy a nemá veľa čitateľov. V takom prípade musí byť marketing dobre premyslený a veľmi trpezlivý. Ak nový autor nenájde spôsob, ako sa výrazne odlíšiť od zavedených postupov overených autorov, nemusí sa mu podariť s jeho (hoci možno dobrou) knihou preraziť.

Overení autori majú výraznú výhodu v tom, že reklamu často dokážu zakomponovať aj priamo do svojich diel, a často takým spôsobom, že to čitateľ ani nepostrehne. Počuli ste už napríklad o modernom marketingovom nástroji menom Product Placement, pri ktorom sa propagovaný produkt zahŕňa priamo do deja, a to tak, že to pôsobí dojmom, akoby tam prirodzene patril? Dnes je niečo také bežné aj v dobre predávaných knihách.

Pútavé fotografie


Mnohé bestsellery sa nezaobídu bez pútavých fotografií, čo koniec koncov priamo súvisí s tematickou oblasťou, ktorej sa venujú. Ilustrácie sú mimoriadne dôležité v knihách o varení, cvičení, prípadne v knihách pre deti, ktoré sa pomocou starostlivo vybraných fotografií a obrázkov učia lepšie porozumieť čítanému textu.

Ak by ste tomu neverili, skúste si predstaviť, ako by ste si kupovali napríklad takú kuchárku, kde by popri spísaných receptoch nefigurovali fotografie hotových jedál. Takúto knihu by ste si kúpiť pravdepodobne nechceli, čo teda môže znamenať, že takáto kniha by sa medzi najpredávanejšie knihy o varení nedostala.

Trendy neradno ignorovať


Ako je vidieť, za úspechmi najpredávanejších súčasných kníh stojí mnoho faktorov. Nemusí to hneď znamenať, že kniha sa stane bestsellerom len vtedy, ak bude spĺňať všetky vyššie uvedené podmienky. Existujú predsa prípady neznámych autorov, ktorí vydali svoje knihy vlastným nákladom a dokázali preraziť vďaka jedinečnému marketingu. Iným pomohlo meno, ďalší sa presadili príbehom. Urobiť z knihy bestseller je však naozajstné umenie

Ak sa teda budete rozhodovať o tom, ako s vlastným dielom čo najefektívnejšie zaplaviť trh, rozhodne neignorujte trendy, ktoré v súčasnom publikačnom svete prevládajú.

Martin Užák | 31.01.2017