Referencie sú dôležité v každej oblasti, publikačný priemysel nevynímajúc. Ako je to však s referenciami vo veľmi špecifickej oblasti publikačnému priemyslu - v ghostwritingu? Tento príspevok to odhaľuje.
Neodmysliteľnou súčasťou práce ghostwritera je každodenná komunikácia so súčasnými i potenciálnymi klientmi. V tejto komunikácii, hlavne v jej začiatkoch, môže byť pre ghostwritera rozhodujúce, či klienta dokáže presvedčiť, že práve on je tým správnym človekom, ktorý má dostať prednosť pred inými.
Neodmysliteľnou súčasťou práce ghostwritera je každodenná komunikácia so súčasnými i potenciálnymi klientmi. V tejto komunikácii, hlavne v jej začiatkoch, môže byť pre ghostwritera rozhodujúce, či klienta dokáže presvedčiť, že práve on je tým správnym človekom, ktorý má dostať prednosť pred inými.
Má to ale jeden háčik.
Ghostwriting
je služba pre iné osoby. Výsledkom tejto služby sú väčšinou výtvory, na
ktorých sa meno ghostwritera (spisovateľa na prenájom) nikdy neobjaví,
pretože práve o to v ghostwritingu ide v prvom rade.
Ako potom ghostwriter získava referencie?
Ghostwritera
s verejne pretriasanými referenciami dnes prakticky nenájdete, pretože
žiadny klient nevyužíva služby ghostwritera preto, aby neskôr pred
svetom hlásal, že svoju skvostnú knihu, ktorá mu zmenila život, posunula
ho v kariére a získala mu slávu, nepísal on sám, ale písal ju iný
človek - ghostwriter. Rovnako tak nenájdete ghostwritera, ktorý by
ukazoval na cudzieho človeka a hlásal, že jeho knihu v skutočnosti písal
on. Niečo také by pre ghostwritera mohlo skončiť žalobou a súdom, a tým
pádom aj koncom kariéry.
Ak
už existujú nejaké referencie, sú to najskôr referencie, ktoré si
klienti (fyzické osoby alebo firmy najrôznejšieho druhu) vymieňajú medzi
sebou a pred verejnosťou ich obvykle taja. To znamená, že ghostwriter
získava nového klienta vďaka tichému odporučeniu iného klienta, s ktorým
už v minulosti pracoval.
Podobne
to funguje aj v tzv. redakčných službách, kde sa o referencie starajú
vydavateľstvá. Ak ghostwritera hľadá vydavateľstvo, obvykle sa obracia
na osoby, ktoré preň vykonávajú alebo vykonávali redakčné služby. To
znamená, že ghostwriter získava nového klienta vďaka referenciám
získaným vo vydavateľskej sieti.
Dobrou
referenciou je i to, ak je ghostwriter uvedený na prebale knihy ako
spoluautor alebo editor. Je to prakticky tá najlepšia celospoločenská
referencia, akú ghostwriter môže získať, pretože na rozdiel od iných je
verejná. To znamená, že ghostwriter získava nového klienta vďaka svojmu
menu na knihe iného klienta.
V
ostatnej dobe sa medzi možnosťami na získanie referencií začali
objavovať aj organizácie zastrešujúce ghostwriterov a iné osoby z
publikačného priemyslu. Zatiaľ ale fungujú veľmi podobne ako u
redakčných služieb, čo znamená, že sa točia v jednom kruhu, takže pri
snahe o oslovenie neutrálneho klienta môžu strácať efekt.
Vo
všetkých týchto možnostiach na získanie odporúčaní musí byť zakotvené
jedno z hlavných pravidiel ghostwritingu, ktoré hovorí o tom, že
ghostwriter je spoľahlivý a dobre odvedie svoju prácu.
Hoci
sú referencie pre ghostwritera dôležité, v tejto oblasti sú iba jedným z
dvoch spôsobov prezentácie ghostwritera. O tom, ktorý je ten druhý
spôsob, bude reč v ďalšom článku s menovkou Ghostwriting.
Martin Užák | 15.04.2016
Martin Užák | 15.04.2016