Zverejňovanie PR článkov môže predstavovať určitý hazard, ak ale človek dbá na niekoľko jednoduchých zásad, PR články môže zverejňovať bez toho, že by mu z určitých uhlov pohľadu škodili.
Zverejnenie PR článku môže byť určitým hazardom z rôznych dôvodov. Napr. preto, že autori publikujúci PR články riskujú
stratu toho najcennejšieho, čo majú, a síce dôveru svojich čitateľov. Taktiež platí, že v dnešnej reklamou ovplyvnenej dobe si človek často nemusí uvedomiť, že pod zdanlivo obyčajným článkom číta PR článok.
A
práve na tieto dva aspekty z uvedeného článku by som sa chcel v
krátkosti zamerať. Oba sú síce pravdivé, no oba možno do istej miery
prepojiť tak, že bloger z nich v konečnom dôsledku beztak vyjde ako
víťaz, ktorý zverejnením PR článku nebude hazardovať s dôverou vlastných
čitateľov, a ktorý nebude musieť obsah PR článku systematicky
prispôsobovať tak, aby na oko pôsobil ako bežný článok.
Ako niečoho takého možno dosiahnuť?
Ničím iným, než serióznosťou vlastného obsahu a bedlivým výberom PR článku.
Ak
býva reč o hazarde s dôverou vlastných čitateľov, je zjavné, že obsah
PR článku sa zásadne líši od obsahu, ktorý bloger bežne zverejňuje.
Blogeri si často kazia renomé tým, že na vlastnom blogu zverejnia okatý
PR článok, ktorý vôbec nesúvisí so zameraním ich blogu; ktorý je písaný
iným štýlom, než aký obvykle používajú; alebo ktorý vedie k obsahu, o
akom sa nikdy predtým nezmienili. V neposlednom rade existuje aj
badateľný rozdiel v usporiadaní alebo štýle medzi ich obvyklým článkom a
PR článkom, ktorý na svojom blogu zverejnia.
Tento
hazard nastáva napr. vtedy, keď je bloger pisateľsky slabší a zrazu na
blogu zverejní kvalitne štruktúrovaný PR článok, alebo naopak keď je
bloger dobrým pisateľom, no na blogu zverejní očividne nekvalitný PR
článok. V iných prípadoch ide o bežne obsiahly a kvalitný obsah blogu,
do ktorého sa z ničoho nič vrúti krátky a naivný PR článok s množstvom
odkazov na iné stránky, čo na blogu nebýva zvykom.
Blogeri
často zabúdajú, že pre PR články musia mať vytvorené isté podmienky, a
že medzi jednotlivými ponukami si musia vyberať a nezverejňovať každý
článok, ktorý im niekto navrhne alebo ktorý si vyberú.
Kvalitné
podmienky pre PR články sú dané napr. serióznosťou vlastného obsahu.
Bloger by sa mal venovať jednej a tej istej téme, mal by písať
zodpovedne, a z jeho prejavu by mal plynúť istý štandard, ktorý sa
neotrasie ani pod lákavou ponukou na zverejnenie PR článku. Keď potom
takáto ponuka príde, bloger má možnosť zamyslieť sa nad tým, čomu sa na
svojom blogu venuje a ako sa na ňom prezentuje, a až podľa svojich
vlastných charakteristík či nárokov si môže vyberať, ktorý PR článok
zverejní a ktorému sa otočí chrbtom.
Aby
som poukázal aj na praktický príklad, spomeniem zaužívanú prax jedného
môjho známeho, ktorý na svojom osobnom webe zverejňuje seriózny
literárny a žurnalistický obsah z vlastnej profesijnej praxe (menovať
ani odkazovať ho nebudem, pretože to nie je potrebné ani účelné).
Serióznosť jeho obsahu je daná dôsledným citovaním cudzích textov s
odkazovaním na rozličné weby najmä žurnalistického charakteru, uvádzaním
zdrojov fotografií, ale aj takým nenápadným detailom, akým je sústavné
písanie v jednej a tej istej osobe. Pri takomto serióznom poňatí sa na
jeho blogu objavujú aj PR články, ktorých je síce menej, ale sú v nich
cítiť rovnaké črty, ktoré sú príznačné pre samotnú stránku. Tieto PR
články sú náročnejšie a špecializovanejšie, podľa jeho zistení ale
nemajú žiaden vplyv na vytváranie prípadnej nedôvery čitateľov, pretože
sú na podobnej vysokej úrovni, aká je príznačná pre celú stránku, do
ktorej plynulo zapadajú. Známy sa preto nemusí zaoberať ani tým, aby
tieto články systematicky prispôsoboval. To totiž robí už pri ich
bedlivom výbere - pri svojom vlastnom rozhodovaní.
Ak
ste skrátka seriózny, vyberiete si iba seriózny PR článok, a ak ste
seriózny, na PR článok budete mať nesmierne vysoké požiadavky. A i keď
sa to možno javí ako nemožné, takéto PR články skutočne existujú. PR
článkom totiž nie je iba text vedúci k určitému produktu, ako tomu mylne
veria mnohí blogeri alebo ich sklamaní čitatelia. PR článkom môže byť
aj text doplnený odkazom na konkrétny web, ktorý nič nepredáva, alebo
tiež text, ktorý má za úlohu iba podporovať pozíciu odkazovaného webu vo
vyhľadávačoch.
Rada na záver je preto jednoduchá:
Keď
budete trvať na tom, že PR článok musí v rôznych ohľadoch "zapasovať"
do štýlu vášho webu, v konečnom dôsledku zistíte, že drvivá väčšina
ponúk na zverejnenie PR článku je len nešťastným obsahom, ktorý by vám
mohol uškodiť a ktorým by ste mohli stratiť dôveru svojich čitateľov.
Pri takomto poňatí sa síce dostanete do bodu, že PR článok sa vám zapáči
iba výnimočne a z množstva ponúk si vyberiete iba veľmi ojedinele. Keď
však ten vhodný PR článok nájdete, budete ho môcť na svojom blogu
uverejniť bez toho, aby ste museli premýšľať nad tým, či vám jeho
vydanie náhodou neuškodí, alebo či PR článok nebude biť do očí ako
obsah, ktorý na váš blog očividne nepatrí.
Ak
ste seriózny, chcete si udržať svoj štýl a sponzora napr. aj oslovíte
tým, že jeho PR článok zverejníte iba vtedy, ak ho prerobí alebo napíše
lepšie, nemusíte sa vydávania PR článkov a hroziacej straty dôvery
obávať.
Je ale potrebné počítať s tým, že PR článkov, ktoré takto zverejníte, bude veľmi málo.
Martin Užák | 12.02.2015
Martin Užák | 12.02.2015