Prečo na moje blogy viac nemožno pridávať komentáre

Po rokoch blogovania a zarábania blogovaním som usúdil, že väčšina komentárov pod článkami za veľa nestojí. Preto som urobil radikálne rozhodnutie a na svojich blogoch som zrušil možnosť pridávať komentáre.

Ak sa živíte online písaním, pravdepodobne viete o tom, že komentáre sú dôležité. Že je dôležité, aby bolo pod vašimi článkami veľa komentárov a aby ste na každý jeden z nich odpovedali.

Nech už píšete o čomkoľvek, takouto cestou budujete vzťahy so svojimi čitateľmi. Ukazujete tým, že vám záleží na ich názoroch a že ste im prístupný. Navyše, ak odpoviete na každý ich komentár, počet komentárov pod svojím článkom prakticky zdvojnásobíte, takže váš článok bude pôsobiť dojmom, že je populárny a zaujímavý.

Táto prax bola účinná dlhé roky, ale dnes už možno o nej otvorene pochybovať. Prečo? Pretože tak ako sa neustále mení internet a správanie jeho užívateľov, mení sa aj spôsob, akým komentujú.


(Courtney Corlew via Unsplash)


Od spamu po hejterov


Platenému online písaniu a blogovaniu sa venujem bezmála desať rokov a za ten čas sa môj názor na komentáre pod článkami významne zmenil. Online písanie síce nikdy nebolo hlavným zdrojom mojich príjmov a aj po rokoch zostáva skôr sprievodcom mojej práce, za čo som popravde veľmi vďačný, ale na druhú stranu viem, že bez online písania a blogovania by bolo moje pracovné portfólio oveľa chudobnejšie, takže ho považujem za dôležité. To ale neznamená, že som akosi automaticky nútený tolerovať niečo, čo dlhodobo viazne.

Postupom rokov som sa naučil, že väčšina komentárov - a teraz sa nechcem nikoho dotknúť - nestojí prakticky za nič. Všimol som si to ako na mojich blogoch, tak aj na iných blogoch a webových stránkach, vrátane tých veľkých, populárnych a výdatne navštevovaných, domácich i zahraničných.

Všimol som si, že veľká väčšina komentárov spadá do niektorej z týchto kategórií:

"Spam ako vyšitý" - tým nemám na mysli nevyžiadanú poštu, ale spam na úrovni komentárov. Ide o komentáre najčastejšie prichádzajúce od anonymných užívateľov, ktorí ako odkaz na svoj web uvádzajú adresu pochybnej a tematicky vzdialenej stránky, ktorá predáva nejaký tovar alebo službu.

"Distingvovaný spam" - komentáre, ktoré pôsobia serióznym dojmom, ale v skutočnosti sú len dobre maskovaným spamom. Takéto komentáre sú často krátke, neraz písané formou dobre pôsobiacej pochvaly (napr. "skvelý článok!", "ďakujem!"). Autormi takýchto komentárov sú ale znova najmä anonymní užívatelia, pričom ich odkazy opäť smerujú hlavne na pochybný web s predajom nejakého tovaru alebo služby.

"Obiehajúce komentáre" - komentáre vytvárané novými blogermi. Založia si nový blog a aby sa o ňom svet mohol dozvedieť, obiehajú iné blogy a vôbec akékoľvek stránky, kde môžu odkázať na adresu svojho nového blogu, len aby sa dostali do povedomia, dúfajúc, že sa toho niekto chytí a začne ich blog navštevovať pravidelne.

"Komentáre hejterov" - ide o negativistické vyjadrenia s vulgarizmami, ponižujúcimi poznámkami, konšpiráciami, poverami a najrôznejšími prejavmi nenávisti. Hejteri sú dnes vnímaní už ako duševne chorí ľudia, ktorí potrebujú pomoc. Ich komentáre môžu prerastať až do extrémov, najmä keď sa zmažú pre ich nevhodný obsah.

Samozrejme, existujú aj komentáre, ktoré hovoria k téme, nikam neodbočujú, sú kvalitné, obsažné, hodnotné, nie povrchné. Takéto komentáre sú však na každej jednej stránke bez rozdielu čoraz väčšou raritou.

Kvalita si nájde cestu


Pohľad na online komentáre som začal meniť najskôr po tom, ako som si uvedomil, koľko času ma stála pozornosť venovaná vyjadreniam, ktorých drvivá väčšina patrila do jednej z opísaných nežiaducich kategórií.

Niektoré dni sa mi prihodilo, že nežiaducim komentárom som sa venoval celé hodiny a strácal tým drahocenný čas. Jednu dobu som mal napríklad taký odpor k spamujúcim a obiehajúcim komentárom s krátkymi pochvalami, že som ich zo svojich blogov jeden za druhým vymazával a miesto nich som nechával zobrazenú radšej účelnú kritiku, ktorá síce nebola na pohľad taká príjemná, ale rozviedla obsažnú a na zodpovedajúcej úrovni vedenú diskusiu - teda to, o čo by v komentovaní v skutočnosti malo ísť.

Postupom rokov som si toho začal uvedomovať ešte viac. Napríklad, že komentáre - nech sú už akékoľvek - prakticky nezarábajú. Mnohí by ma za toto tvrdenie najradšej ukameňovali, ale minimálne v mojej dlhoročnej praxi ghostwritera na plný úväzok to platí a som presvedčený, že to bude platiť aj naďalej.

Všimol som si, že ak mám písaním zarobiť, ľudia, ktorí mi to umožňujú, sa neozývajú prostredníctvom komentárov. Kontaktujú ma emailom, cez profesionálnu sieť LinkedIn, telefonicky, alebo si vyžiadajú osobné stretnutie, kde preberieme náležitosti našej spolupráce. Zvyknú sa ozývať aj v mene firiem, neraz v mene firiem s celoštátnym významom a zahraničných firiem. Komentovať nepotrebujú a nie sú zvedaví ani na komentáre iných osôb.

Nechcem, aby to pôsobilo dojmom, že dnes ma zaujímajú už iba tí klienti, ktorí sa mi starajú o živobytie. Blogujem už dlho, v minulosti som na svojich blogoch vo veľkom predával reklamu, ktorá vtedy tvorila nezanedbateľnú časť mojich príjmov, ale postupne som si stále viac uvedomoval, že predaj reklamy a aj všetko ostatné fungovalo výborne aj bez ohľadu na to, či články boli alebo neboli komentované.

Keď som sa neskôr usadil v pozícii ghostwritera a z mojich blogov sa stali dôležité časti môjho pracovného portfólia, predaj reklamy som sa rozhodol ukončiť a blogy som začal pretvárať tak, aby mi ešte viac pomáhali pri práci.

Naučil som sa, že čitatelia, ktorí chcú diskutovať na úrovni, si nájdu kultivovanejšiu cestu ako verejné komentovanie. Ozývali sa napríklad cez email či súkromnú správu na sociálnej sieti, a za ich správou sa vždy skrývala určitá pridaná hodnota, aká je v komentároch pod článkom čoraz väčšou vzácnosťou.

To všetko boli dôvody, ktoré ma doviedli k záveru, že bežné komentáre vo väčšine prípadov nestoja za nič. A čím dlhšie som blogoval, tým viac som sa presviedčal, že to ide rovnako dobre, ak nie ešte lepšie aj bez nich.

Pokiaľ váš blog nie je odsúdený na to, aby predával reklamu, a namiesto toho sa stáva časťou vášho pracovného portfólia, je neefektívne držať komentáre pri živote a ponúkať možnosť na komentovanie článkov.

Preto tento blog na svojej terajšej adrese viac neumožňuje komentovať jednotlivé články tak, ako to bolo do roku 2016, kedy ešte fungoval na serveri Blog.cz. Komentárom odzvonilo po štyroch rokoch existencie blogu.

Rovnaké radikálne riešenie som zvolil aj pri minuloročnom sťahovaní môjho druhého blogu - blogu Hockeytown Blog. Komentovanie na tomto blogu skončilo po bezmála ôsmich rokoch, ale ani v tomto prípade to neznamenalo, že by som sa o názory čitateľov už nezaujímal. K obsahu blogu Hockeytown Blog sa dnes čitatelia môžu verejne vyjadriť napríklad na sociálnej sieti Facebook. Ich komentáre pravidelne sledujem, poctivo odpovedám na otázky a z času na čas tieto aktivity uverejňujem v obľúbených a výborne navštevovaných sériách odpovedí na otázky čitateľov. Moji čitatelia si na tieto zmeny zvykli a ukázalo sa, že je to lepšie riešenie ako udržiavanie komentárov pod článkami.

Týmto prístupom sa mi podarilo zbaviť "čistého i distingvovaného spamu" a "obiehajúcich komentárov" (s hejtermi, našťastie, skúsenosti nemám). Komentárov síce ubudlo a priamo na blogoch sa viac pridať nedajú, ale na druhú stranu začalo pribúdať hodnotných vyjadrení a kultivovaných diskusií, pri ktorých viem, že za niečo stoja. Pretože kvalita si cestu nájde a ten, kto chce budovať vzťah, ho vybuduje aj alternatívnou cestou.

Som si vedomý toho, že nie každý môže zvoliť takýto prístup, pretože u mňa v ňom výrazne rezonuje moja práca tieňového autora, čo nie je verejne známa záležitosť. Ak ale o takomto riešení uvažujete a unavuje vás, že väčšina komentárov chtiac-nechtiac za veľa nestojí, tento prístup môžem jedine odporučiť.

Martin Užák | 22.05.2018